Česká pošta

Česká pošta Zdroj: Profimedia

ANDREA HOLOPOVÁ: Pošta chce od konkurentů 1,7 miliardy korun. Liberalizace trhu se nekoná

Česká pošta požádala Český telekomunikační úřad, aby rozhodl, že jí musí konkurenční distributoři dopisů zaplatit ztrátu 1,7 miliardy korun. Drží si prý i ztrátové pobočky, a tak má nárok na kompenzaci. A to politici tvrdili, že poštovní trh budou liberalizovat.

Pošta je státní podnik, který měl do konce roku 2012 ze zákona monopol na distribuci dopisů do hmotnosti 50 gramů. Od roku 2013 už pošta mít monopol nesmí, ale firma, kterou stát vybere (a zatím vybral právě Českou poštu) má plnit takzvanou „univerzální službu“ – doručit dopis za jednotnou cenu i do nejvzdálenější vesnice. Na tuto ztrátovou službu se jí mají skládat ostatní společnosti na trhu.

Podle zastánců tohoto modelu je potřeba, aby stát zajistil, že půjde poslat dopis za jednotnou cenu na kteroukoliv adresu v České republice. Proč by ale měla být cena za doručení do různě vzdálených míst stejná? Když jedeme autobusem, také platíme víc peněz podle vzdálenosti. Pokud posíláme balíček přes některou soukromou doručovací službu, také cena závisí na vzdálenosti.

Když stát vymyslí jednu regulaci (aby byla jednotná cena), vede to pak k dalším regulacím (fond na kompenzování ztrát). Už dnes si často babičky ze vzdálených vesnic musí jezdit daleko pro doporučenou poštu a důchody, když je pošťačka nezastihne doma. Buď dají někomu plnou moc, nebo je někdo sveze do města – a funguje to.

 V doručování zpráv i peněz existuje silná konkurence v podobě bank a mobilních operátorů. Stále více lidí si nechává peníze posílat na účty a místo starodávných dopisů posílá esemesky.

Je očividné, že Česká pošta si chce zachovat své privilegované postavení, a tak bude používat i emocionální argumenty o babičkách ze vzdálených vesnic. Jako člověka pocházejícího z vesnice mě na tohle opravdu nedostanou, protože vím, že i většina starších lidí už věci vyřizuje jinak. 

Tak jako konkurence srazila ceny v železniční dopravě, může je srazit i v doručování dopisů. Možná, že nebudou firmy doručovat dopisy všude do druhého dne, ale skutečná soutěž by byla lepší, než hra na liberalizaci.

Poštovní trh by měl být proto konečně opravdu liberalizován, protože jak vidíme na jiných trzích, konkurence je spravedlivější a vždycky nakonec vede ke zlepšení služeb pro zákazníky.