Tomáš Hudeček

Tomáš Hudeček Zdroj: Profimedia.cz

STANISLAV DRAHNÝ: Praha zavede „obecní bicykly“, hrozí ale, že kvůli tomu umrtví jinou dopravu

Některé zprávy vyvolávají rozpaky hned, jak je člověk poprvé zaslechne. Tak například pražský magistrát chce v ulicích hlavního města rozmístit do příštího roku tisícovku kol v rámci takzvaného bikesharingu.

Pokud nevíte, o co jde: To se na několik desítek stanovišť umístí jízdní kola, která budou zájemcům volně k dispozici. Kolo si bude moci půjčit každý, kdo zaplatí nějaký poplatek (hovoří se o pěti stovkách ročně). Za to dostane (zřejmě) nějaký průkaz a klíče od bicyklů, které si bude moci neomezeně půjčovat. Po použití pak klient v ideálním případě bicykl vrátí na stojan, který bude nejblíže cíli jeho cesty. V noci pak speciální služba rozveze kola opět na výchozí stanoviště.

Počáteční investici město odhaduje na asi 50 milionů, roční správu systému na deset milionů. Krádeže by mělo omezit to, že kola budou designově nápadná a jedinečná, aby je bylo možné po případném odcizení snadno vypátrat.

Až potud zní tento nápad úplně skvěle, umožnil by (dnešním) chodcům rychlejší dopravu a možná i odlehčil přetížené hromadné dopravě o nějaké pasažéry. To by se hodilo, protože v posledním období pražské MHD – kvůli úsporám – ubývá jeden spoj za druhým. (Tou asi největší ranou byla nesmyslná reorganizace linek na konci prázdnin 2012.) 

Jenže, Praha není Amsterodam nebo Kolín či Olomouc a většina rezidenčních městských čtvrtí leží na kopcích, což samozřejmě cyklistice nesvědčí. Ne, že by to primátor nevěděl, na tiskové konferenci věnované chystané službě mluvil o tom, že je kvůli zvlněnému terénu Prahy je nutné zvážit, kolik a kam přesně kola umístit. Podle něho je možné, že třeba řada obyvatel Břevnova pojede do centra na kole, ale zpět do kopce využije MHD. To zní docela rozumně, ale také to hovoří proti nějakým velkým nadějím na úspěch tohoto plánu. Lidé, kteří nejsou dostatečně vysportovaní, těžko pojedou v civilním obleku do zaměstnání z centra města například na Žižkov, nebo na Kavčí hory. Přitom právě pro „obyčejné lidi“ je bikesharing primárně určený.

Pro půjčená kola tak zůstane jen centrum, okolí Vltavy a údolí Botiče a Rokytky. Jenže střed města je poměrně přeplněné turisty a navíc v okolí nejexponovanějších pražských památek (Staroměstské náměstí, Karlův most) je zákaz jízdy na kole.

Podle mínění autora textu proto nemá tento podnikatelský záměr konkrétně v Praze velkou šanci na úspěch. Pokud tedy nezasáhne nějakými nesystémovými opatřeními radnice.

V tomto ohledu zní další vyjádření Tomáše Hudečka až děsuplně. Pražský primátor totiž pro server IHNED.cz řekl, že „Praha v současnosti potřebuje mnoho opatření, která usnadní průjezd městem na kole“. A pochlubil se, že prvních 14 takových opatření mu „právě teď“ leží na stole.

Autor tohoto textu by se neobával tolik, kdyby ještě neměl v živé paměti akci nazvanou „Nábřeží žije“, kdy radnice loni na podzim nechala několik sobot po sobě uzavřít pro automobilovou dopravu Smetanovo nábřeží. Výsledkem byl dopravní kolaps na Malé straně a na náměstí I.P.Pavlova. Představa, že mezi chystanými opatřeními, které mají podpořit rozvoj pražské cyklistiky, jsou i podobné návrhy na umrtvení celých oblastí Prahy, nebude asi úplně nereálná.