Karel Schwarzenberg

Karel Schwarzenberg Zdroj: Radeq Brousil

PETR HOLEC: Volte Karla! Vejde se do něj celá rodina i se psem

Miroslav Kalousek, politicky trochu toxický ministr financí a šéf TOP 09, co navenek radši není tak úplně šéf TOP 09, se upřímně rozpovídal pro server Aktuálně.cz. Především o Karlu Schwarzenbergovi. Snad až moc upřímně. V podstatě totiž voličům říká: volte i v parlamentních volbách Karla - a TOP 09, tedy já, už se nějak přidá.   

„Když jste si přáli Karla Schwarzenberga prezidentem, nepodařilo se to. Pořád máte šanci udělat si ho svým premiérem,“ říká Kalousek v rozhovoru. „Máme Karla Schwarzenberga, protože máme takové hodnotové priority. A on je personifikací oněch priorit.“ Jistě. Řekněme, že zhruba stejně jako je Marek Vašut, v osmdesátých letech minulého století herec, personifikací prášků na prostatu, hypermarketového bordeaux, jistého autobazaru…  

 

Kníže totiž nejdřív personifikoval hodnoty konzervativní ODA, poté méně konzervativní US-DEU, až jej udělali ministrem zahraničí levicoví zelení, kvůli jejichž bláznivým snům o biopalivech málem vyhladověl svět. Načež nyní Schwarzenberg pokračuje coby ministr zahraničí za TOP 09, jejíž tvrdé jádro tvoří někdejší lidovci semknutí kolem svého nového boha Kalouska - tedy politický opak zelených i městské US-DEU.

 

Píšu o politice nějaký rok, ale i mně by se vlastně hodila odpověď na otázku: jaké priority personifikuje kníže, samozřejmě kromě volitelnosti Kalouska? Jenže Kalousek se tomuto tématu v rozhovoru radši vyhýbá; knížete místo toho prezentuje jako volební fenomén, svého druhu reklamu. Je to jako když vám nějaký známější sympaťák s určitým kreditem věrohodnosti, třeba Miroslav Donutil, prodává v reklamě Tata Nano jako výkonný a prostorný vůz, do kterého se vejde celá rodina i s typickým českým domem. Nadšeně si ho koupíte, otevřete dveře… a vevnitř se na vás lišácky směje Kalousek, kolem jehož génia a ega nezbývá ani centimetr místa!

 

Bizarnost dvojice kníže-Kalousek ilustruje i nově vznikající Fórum Karla Schwarzenberga. Poslouchal jsem knížete, když se marketingovou ideu evidentně vzešlou z jeho nenadálé popularity v prezidentských volbách pokoušel vysvětlit. Vznešeně mluvil o potřebě vtáhnout k politice více lidí, a to i těch, kteří mají problém s programem TOP 09 nebo Kalouskem, protože zájem lidí o politiku je vždy dobrý…

 

Až jsem vše najednou pochopil: podobně jako sám kníže má i jeho Fórum přimět lidi, kteří by TOP 09 nikdy nevolili, aby volili právě ji. Protože ten starý, moudrý a šišlavý pán je přece ten starý, moudrý a šišlavý pán. Koná „blaho“, jak se nechal v jednom rozhovoru slyšet David Černý, snad v rámci jedné ze svých politických mystifikací. A jaké že vlastně kníže tentokrát personifikuje priority? Zeptejte se Kalouska.