MARKÉTA LUKÁŠKOVÁ: Jak rychle a efektně vyvolat hysterii | Reflex.cz
reklama
nahoru

MARKÉTA LUKÁŠKOVÁ: Jak rychle a efektně vyvolat hysterii

Markéta Lukášková25. března 2013 • 19:23
MARKÉTA LUKÁŠKOVÁ: Jak rychle a efektně vyvolat hysterii
Agenda
• foto: 
Agenda

První vydání týdeníku Agenda vyvolalo větší pozdvižení, než když v Kauflandu zlevnili mléko o dvě koruny. Odehrávalo se samozřejmě pouze a jen na sociálních sítích, kde si pohoršení novináři sdělovali své pocity ze "zneužití" a ocitování týdeníkem.

reklama

Celá ta věc mi od začátku nějak neseděla. Za Agendou stojí Marek Prchal a Ondřej Aust. Pánové, co si spoustu let piplají Médiář a dobré vztahy se sdělovacími prostředky, najednou udělají guerilla akci, vystrčí zadek na všechny svoje kamarády novináře, bez předešlé konzultace vezmou jejich články a prásknou je do časopisu, co vypadá jako bych si ho doma přes noc natiskla a vyrobila já. Marek Prchal? Ten člověk, co vám dovede hodiny vyprávět o web designu a skvělých aplikacích pro média na tablety? Tak to ne, tady něco nehraje. Agenda musí být virál. "Prchal je blázen, do toho bych tohle klidně řek, ale že to udělá i Ondřej Aust?" "Stejně to po dvou vydáních zkrachuje." "Není to virál, do toho by Sanoma nikdy nešla." Agendu a osobnost Marka ještě zatepla ohejtoval i blog 1000 věcí co mě serou. Nikomu nepřipadala divná ta ustřelená argumentace "Právně je to ok," kterou Agenda reagovala na rozhořčené dotazy novinářů a čtenářů, kteří se ptali proč tohle sakra vůbec vzniklo. Mně to připadalo jako výsměch. Trolling, co má stoprocentně pointu, protože pánové z Médiáře nejsou blázni ani sebevrazi.

 

Dnes se ukázalo, že Agenda byla opravdu virál. Něco, co má upozornit na problematiku citování v médiích a na skutečnost, že "Nikdo nemá copyright na informace jako takové" (slovy Davida Shorfa, šéfredaktora Agendy). A zatímco já si oddechla a brala to jako logické vyústění celé akce, většina z těch, co se svezli na vlně hysterie, na to samozřejmě má vlastní názor. Podle nich byla Agenda myšlena vážně a tohle je jen rychlé ukončení počínajícího průseru. Jenže Agenda měla od začátku v podtitulu "experimentální týdeník" a Marek Prchal od začátku psal, že jde o hru, jejíž vyústění samozřejmě nebude prozrazovat předem.

 

"Mediální analytik Daniel Köppl je ovšem přesvědčený, že řeči o experimentu a virální kampani jsou pouhou zástěrkou autorů časopisu, jak zastřít neúspěch a zabránit možným sporům o autorská práva," píše dnes Tyden.cz. A proč třeba nevzít v potaz možnost, že to opravdu byl od začátku plán a experiment, a my jsme holt naletěli? To je přece princip virálu. Připadá mi to podobné, jako kdyby někdo obviňoval Klusáka s Remundou, že se rozhodli točit vážný film a v půlce si to raději rozmysleli a udělali z toho dokument. Upozorňovat na nějakou problematiku klasickou cestou, tím dnes nikoho nezaujmete. Udělat humbuk a nechat na sebe pár týdnů plivat za cenu toho, že potom všem vytřete zrak, to funguje vždycky. Smutné je, že kauza Agenda znovu dokázala, že v dnešní době toku šíleného množství informací a mediálního obsahu je naštvat lidi skoro jediná zaručená cesta k tomu, aby si vás všimli.



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama