Miloš Zeman v redakci Reflexu odpovídal na otázky čtenářů.

Miloš Zeman v redakci Reflexu odpovídal na otázky čtenářů. Zdroj: Tomáš Tesař

KAREL KŘIVAN: Prezident versus média: 2:0

Nový prezident Miloš Zeman zaútočil na média. To vůbec neznamená, že by o něj novináři ztratili zájem. Minimálně v televizích je snad pokaždé, když si je zapnete. Ráno se dozvíte, co bude pan prezidenta celý den dělat, přes den můžete sledovat, co dělá, a večer vám řeknou, co celý den dělal. Plus znuděně ironický komentář hlavního hrdiny k tomu.

 

Dlouhá desetiletí platilo, že nad médii se nedá vyhrát. Novináři, režisér a maminka měli vždycky pravdu. Prezident republiky si to zjevně nemyslí. Má k tomu asi své důvody.

 

Zaprvé, on ty volby vyhrál proti názoru většiny pražských (především tištěných) médií. Přesvědčil se, stejně jako svého času G.W. Bush nebo bratři Kaczynští, že volby se dají vyhrát i přes odpor liberálních novinářů. Asi si říká, že porazil-li novináře při cestě na Hrad, nebude je potřebovat při pobytu v něm. Což nemusí být pravda, protože volební kampaň a vládnutí jsou rozdílné žánry.

 

Za druhé, Miloš Zeman sice napadá novináře snad při každé  příležitosti, ale současně ví, že když potřebuje svému lidu něco říci, najdou se vždy ochotně nastavené mikrofony a zapnuté kamery. A především se velmi mění svět médií. Klesající náklady tištěných deníků, sociální sítě, blogy, tablety, chytré telefony, youtube změnily způsob, jak se k lidem dostávají informace. Vše je roztříštěnější, individualizovanější, rychlejší. Útočí li prezident republiky verbálně především na komentátory některých deníků, našel si tu nejvíce oslabenou část současného mediálního světa.

 

Dá se říci, že v pomyslné a nesmyslné válce s médii vede Miloš Zeman 2 : 0. Nejdříve vyhrál volby proti vůli většiny pražských redakcí a poté je napadl, aniž by mu to uškodilo v mediálním prostoru. Otázkou ale je, zda prezident nebojuje včerejší válku.

 

Komentátorem je dnes prakticky každý, kdo má účet na některé ze sociálních sítí. V širším kontextu pak každý, kdo má přístup na internet. Nepřehledné, pomíjivé, ale trvalé sdílení vět, obrázků i videí, to jsou „média“ blízké budoucnosti. Jednotlivé druhy médií se vzájemně prolínají, noviny se mění v televizi a televize v zábavný server. Prezident tedy vlastně útočí na něco, co už ve své podstatě neexistuje.

 

Vliv médií se nezmenšil, jen se projevuje jinak. Kdo pochopí jak se projevuje, ten bude vítězem voleb, které nás čekají.