Zdroj: OMV

Na babské rady nedejte! Benzin do nafty nepatří…

Zkušení motoristé pamatují časy, kdy se v zimě přidávala do nafty štamprdle benzinu. Pokud nechcete hasit svoje auto v plamenech, rozhodně to už dneska nedělejte. Vysvětlíme vám proč.

Vznětové motory mají řadu výhod a dnes jsou na svém technickém vrcholu. Současně se ale jejich uživatelé pořád musejí potýkat s pár nepříjemnostmi – kromě mastných rukou při tankování bez rukavic je to zejména riziko zamrznutí. Ve skutečnosti nastává proces, který se označuje jako vypadávání parafinů. Laicky se z paliva vyloučí pevné částice, které zanesou filtr a do motoru se nedostane žádná nafta. U starých aut se to řešilo přidáním benzinu v poměru aspoň jedna ku deseti. Kdo dával jen panáka, dělal spíš pro svůj pocit. V praxi to velký efekt přinést nemohlo.

Rozpouštědlo

Pokud nechápete, proč se přidával bezin do nafty, zkuste do něj ponořit svíčku. Rozpustí se stejně jako parafiny v palivu. Potíž je ale v tom, že moderní auta něco takového z řady důvodů nesnesou.

Zaprvé přidaný benzin výrazně snižuje mazivost nafty. Zejména však hrozí zahoření filtru pevných částic DPF. Dnes ho mají všechna moderní vznětová auta a majitelé se o něm dozví obvykle až ve chvíli, kdy potřebuje vyčistit vinou krátkých pojížděk po městě.

Pomoc hoří!

Zatímco za běžné situace je filtr pevných částic bezpečná součástka auta – akorát je karcinogenní při demontáži – tak v případě zahoření Bůh s vámi. V praxi se totiž takové auto skoro nedá uhasit. Filtr je totiž umístěn pod podlahou vozu a než se podaří hasičům oheň z nitra vozu zkrotit, obvykle už není co zachraňovat. Rada je proto jednoduchá – benzin do nafty nepřilévejte!

OMV