Zdroj: OMW

Kontrolujte osvětlení vozu! Po setmění je riziko nehody čtyřikrát větší

Před zimní sezonou je důležitější než kdykoliv jindy zlaté pravidlo: „Vidět a být viděn“. Tušili jste například, že třetina lidí umírá na českých silnicích za tmy? A víc než polovina z nich pouze v zimních měsících od listopadu do února? Příprava auta před zimou ovšem obnáší mnohem víc než jen kontrolu osvětlení. Poradíte si i sami: doma nebo u čerpací stanice.

Pokud se nechcete umazat

Autorizované dílny už se předhánějí v nabídkách zlevněného předsezonního servisu a nejlacinější návštěvu lze pořídit už od 99 korun. Ale i pokud nechcete vůz svěřovat cizím, řadu věcí zvládnete sami: typicky kontrolu stěračů a venkovního osvětlení. Je to nadmíru důležité, protože nejčastější cesty do práce a večer domů se odehrávají už za snížené viditelnosti. Kromě toho se na vozovky vydává zvěř.

Rozdíly metrů

Nemusíme připomínat, že každý řidič před jízdou je povinen zkontrolovat technický stav vozu. Už v autoškole nás učili před cestou obejít auto, rozsvítit světla a rozblikat směrovky. U novějších aut na to naštěstí myslel výrobce za nás a sama si řeknou, pokud některá žárovka praskne. Kromě toho nezapomeňte při každém tankování očistit světlomety. Málokdo si totiž uvědomuje, rozdíl v intenzitě světla špinavých reflektorů ve srovnání s čistými. Chodce tak můžete vidět o celé desítky metrů dřív. Běžná vzdálenost je 120 metrů s dálkovými světly a 70 s tlumenými. Ale jen pokud má bílé oblečení! Viditelnost chodce v tmavém oděvu je jen poloviční.

Jeďte tam, kde poradí

U každé dobré čerpací stanice byste proto měli nalézt kýbl s vodou a smeták. A také dostatečně zásobený sortiment nejpoužívanějších žárovek od vnějšího osvětlení osobních aut. Stejně tak obsluha by měla umět poradit. Horší situace bohužel nastává při pokusech žárovku vlastnoručně vyměnit. U řady aut je to kvůli nedostatku místa nebo nutnosti část vozu rozebírat skoro nemožné. V takovém případě vás návštěva servisu stejně nemine.

OMV Maxx Motion Diesel

archiv