Nasavrky

Nasavrky Zdroj: Petr Lemberk / MF DNES / Profimedia

Cyklovýlet do starověku: projeďte se za keltskými památkami v Železných horách

Vyjeďte z Třemošnice za Kelty. Půvabná cesta vede Železnými horami kolev vodní nádrže Seč a kolem jediného doloženého východočeského oppida až do "keltských" Nasavrk.

Třemošnice vyrazíme po ulici 1.máje směrem na Běstvinu a sledujeme žlutou turistickou značku, která po několika stech metrů odbočuje vlevo do Zámecké ulice.

Po žluté dojedeme až ke kapličce Sv. Jana, od níž budeme pokračovat po červené TZ směrem na Župandu. Z Župandy pokračujeme stále po červené přes Kubíkovy Duby, Javorku až k Sečské přehradě.

Cykloklub obtížnost 2Cykloklub obtížnost 2|Reflex.cz

cca 1000 metrů

Doporučené kolo:
horské (MTB)

Po jejím břehu dojedeme až do Klokočova, kde roste památná lípa zvaná také jako Tisíciletá lípa - je jedním z nejstarších žijících památných stromů v Čechách. Z Klokočova pokračujeme stále po červené TZ přes Modletín do Lipky.

V obci Lipka se nachází tvrz - je sice volně přístupná, ale v dezolátním stavu, který ještě umocňuje svérázný přístup, jakým ji zrekonstruoval soukromý vlastník.

Z Lipky nás dovede červená značka do Dolního Bradla, kde na rozcestí vyměníme značku za žlutou. Dovede nás do České Lhotice. Zde odbočíme vpravo a po modré TZ, která vede souběžně s Keltskou naučnou stezkou dojedeme do Nasavrk.

Nasavrky jsou centrem oblasti, kterou v dřívějších dobách osídlili Keltové. V místním zámku si můžeme prohlédnout interaktivní expozici věnovanou Keltům a jejich historii v regionu.

Z Nasavrk vyjedeme po silnici směrem na Hradiště, v jehož blízkosti se nachází jediné doložené východočeské keltské oppidum z 5.století před naším letopočtem.

Z Hradiště budeme sledovat modrou TZ, která nás povede po břehu přehrady Křižanovice a dále podél řeky Chrudimky přes Bojanov, Hořelec až k Sečské přehradě, u níž opustíme modrou TZ a po silnici se vydáme vpravo do městečka Seč.

Ze Seče pojedeme po páteřní cyklotrase č. 1, tzv. „Pražské“ přes Žďárec až do Pekla u Kráskova, kde odbočíme vlevo na cyklotrasu č. 4127. Ta nás potom dovede zpět do výchozí Třemošnice.

Zobrazit místo Železné hory na větší mapě

Stáhněte si mapu ve formátu GPX nebo KML.