Známí běžci: Proč běhají Zdeněk Tůma a Jan Pirk? | Reflex.cz
reklama
nahoru
Běžecký klub Reflexu

Známí běžci: Proč běhají Zdeněk Tůma a Jan Pirk?

Petr Vnouček22. listopadu 2011 • 06:00
Známí běžci: Proč běhají Zdeněk Tůma a Jan Pirk?
Jan Pirk
• foto: 
Profimedia.cz

V rámci Běžeckého klubu Reflexu jsme vám už představili ultramaratónce, výtvarníka i geekerku. Běhu však propadla také řada tváří z různých oblastí veřejného života. Kromě spisovatele Michala Viewegha, poslance Pavla Béma či herce Ivana Trojana pravidelně ukrajuje kilometry v běžeckých botách i bývalý guvernér ČNB Zdeněk Tůma a přední český kardiochirurg Jan Pirk.

reklama


se dostal k běhu přes pozemní hokej, který v dětství hrál za Slavoj Vyšehrad a později za pražskou Slavii. Přestože první běžecké závody zkusil už na gymnáziu, rozhodující byl až vstup do zaměstnání.

 

"Když jsem začal dělat chirurgii nemohl jsem si dovolit mít často třeba i drobné úrazy rukou, kterým se při pozemním hokeji nelze vyhnout, a tak jsem se začal věnovat zejména běhům mimo dráhu," vzpomíná Pirk.

 

Zdeněk Tůma už má za sebou dva maratónské běhy.Zdeněk Tůma už má za sebou dva maratónské běhy.

 

Také Tůma začal běhat na základě jiné sportovní zkušenosti: "Svého času bývaly v Čechách hrozné fronty na vleky, takže jsem místo sjezdovek začal obouvat běžky. A pokud chcete, aby vám to běhalo v zimě, určitě pomůže se občas proběhnout i na sucho." Od roku 2005 se pravidelně účastní pražského půlmaratónu a dvakrát si zkusil i maratónskou "dvaačtayřicítku". "Letos jsem ji měl (netto) za 4.05," chlubí se posledním úspěchem.

 

Co obě osobnosti u běhu udrželo? "Běhání má proti jiným sportům několik výhod. K tréningu nepotřebujete partnera či soupeře, takže doba a místo tréningu záleží jen na vás. Nepotřebujete žádné speciální hříště, můžete běhat po lese, ulicích, pláži, horách, či po rovině," vypočítává známý kardiochirurg. "A v neposlední řadě sportovní výbava není finančně náročná, takže si ji může dovolit každý. Vlastně jediné co potřebujete  je kvalitní běžecká obuv, abyste si nepoškodil klouby, svaly a šlachy dolních končetin."

 

 

Na běhu oceňuje i časovou nenáročnost: "K tréningu vám stačí třeba jedna hodina, na cyklistiku potřebujete i s přípravou tak tři hodiny, na golf půl dne." Běháním si kompenzuje stres v zaměstnání a vyplavenými endorfiny se udržuje v dobré náladě.

 

Podobně si pročišťuje hlavu Tůma. Líbí se mu, že běh není vázán kurty a jde o časově nenáročný, ale zároveň intenzivní způsob, jak si udržet fyzickou kondici.



Klíčová slova: rxpetr vnoucek



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře