Našli jsme mimozemský život, tvrdí Britové | Reflex.cz

Našli jsme mimozemský život, tvrdí Britové
Mimozemský život
• foto:
Profimedia.cz

Objevili britští vědci život, který vznikl kdesi ve vesmíru? Asi ne, ale ve stratosféře zřejmě nalezli opravdu pozoruhodné mikroorganismy.

Když vědci ze Sheffieldské a Buckinghamské univerzity pod vedením známého astrobiologa a molekulárního biologa Miltona Wainwrighta vyslali do stratosféry balón zkoumat možné stopy života, usmálo se na ně štěstí. Podařilo se jim objevit úlomky schránek drobných řas rozsivek, které podle jejich názoru nepocházejí ze Země.

Článek o svém objevu publikovali v poněkud kontroverzním vědeckém magazínu Journal of Cosmology. V podstatě v něm píší, že se jimi objevený důkaz vesmírného života dostal do stratosféry pravděpodobně z kosmu, snad ve vodě přinesené kometami.

Balón vypuštěný u města Chesteru narazil na mikroskopické vzorky ve výšce zhruba 27 kilometrů. Tam otevřel jakýsi boxík, do kterého vnikl vzorek atmosféry, v něm pak vědci našli ony úlomky drobných rozsivek.

Rozsivky jsou jednobuněčné mikroskopické organismy s křemíkem tvořeným schránkou. Tradičně jsou řazené mezi hnědé řasy. Žijí ve vodě i v půdě, některé druhy se pohybují a vytvářejí kolonie. Na Zemi se objevily v období druhohor, asi před 100 miliony lety.
Jak se tyto mikroorganismy dostaly do takové výšky, není zcela jasné. Hypotéz může být více, ale Wainwrightův tým se přiklonil komu, že pocházejí z vesmíru. V jejich domněnce je utvrdilo i to, že balón vypustili během dopadu meteorického roje Perseid.

Odpůrci této teorie – a přiznejme si, že také asi větší realisté – říkají, že pokud na cosi organického tým Miltona Wainwrighta opravdu narazil, půjde pravděpodobně o pozůstatek sice pozoruhodného, nicméně pozemského, života.