Posmrtný vrchol kariéry Zdeňka Buriana: sběratele na Aukru pobláznily jeho kvaše | Reflex.cz
reklama
nahoru

Posmrtný vrchol kariéry Zdeňka Buriana: sběratele na Aukru pobláznily jeho kvaše

Richard Klíčník31. srpna 2013 • 11:00
Posmrtný vrchol kariéry Zdeňka Buriana: sběratele na Aukru pobláznily jeho kvaše
foto: Akro.cz

Každý sběratel umění vám řekne, že aukce na Aukru a jiných dražebních portálech jsou odtržené od reality. Někteří si budou stěžovat, že kazí ceny, jiní vám vysvětlí, že se u nabízených obrazů a soch v téměř polovině případů jedná o padělky… Ale i na internetu se může stát něco, co zahýbe s celým trhem. Jako v posledních dnech.

reklama

Všechno to začalo docela nenápadně před deseti dny. Kdosi dal na Aukro k prodeji kvaš Zdeňka Buriana z roku 1931. To se občas stává. Málokdy však bývá celá historie díla tak dobře doložena, jako je tomu v tomto případě kvaše Mistra, který nám svými realistickými knižními ilustracemi přiblížil svět pravěku i život indiánů. Pro představu uvádíme celé znění inzerátu:

„Prodám kvaš Zdeňka Buriana z roku 1931, tj. z vrcholného období Mistrova působení u Josefa R. Vilímka. Kvaš vzniknul pro ilustraci Dobrodružného světa (ročník 5), respektive povídky Maxe Branda, Stopování. Dílo je signované vpravo dole, v muzeální adjustáži z dubového dřeva a v nekyselém papíru, včetně antireflexního skla.

Další vzácností je razítko ve výřezu vzadu: Amazona Pictures Co R. P. Drake archives W9, což znamená, že kresba byla kdysi v majetku Petra Sadeckého (R. P. Drake), který se vydával za jejího autora viz. slavná causa Octobriana-Amazona (v té Petr Sadecký obral o kresby Z. Buriana, Bimbu Konečného, Gustava Kruma a vydával se v zahraničí za jejich autora). To posléze vedlo k nemalým existenčním potížím tvůrců a šikanózního chování ze strany komunistického režimu.

Rozměry díla jsou 47x39 cm včetně adjustace. Velká příležitost zakoupit dílo autora nejen z vrcholného období, ale i s doloženou pohnutou historií!!!“

Jak vidno, jde o unikát. Fakt, že dílo po nějaký čas patřilo Petru Sadeckému, všechny sběratele nadchl. Sadecký prezentoval Burianovy kresby jako výtvory ukrajinského komiksového undergroundu; vytvořil tak jedinou dodnes se objevující komiksovou superhrdinku českého původu, ovšem také zničil hned několik lidských životů (postižení výtvarníci i jejich rodiny se kvůli Sadeckého jednání ocitli mezi nepřáteli komunistického režimu a bylo s nimi tak zacházeno). Navíc jde o jeden z Burianových povedených předválečných kvašů, takže se dalo čekat, že se jeho cena může vyhoupnout poněkud výše než na běžných 25 000 Kč. Za tolik se až do minulého týdne Burianovy obrazy prodávaly, s výjimkou velkých pláten, jejichž cena se pochopitelně pohybuje úplně jinde.

Tohle asi bude rekord…

Jenže 62 522 Kč nečekal vážně nikdo. Říká se, že cenu obrazu určuje ten, kdo skončí v aukci jako druhý. Je to pravda. Na Aukru se sešli dva lidé, kteří o tohohle konkrétního Buriana hodně stáli, a servali se o něj s dalšími osmi. Výsledné sumy dosáhli poměrně dlouho před koncem dražby, ale i tak se postarali o aukční drama, jaké Aukro nevídá každý den.

Dalo by se to celé označit za anomálii, na kterou by se vzpomínalo v dobrém a dlouho, kdyby se nestalo nic dalšího. Jenomže žijeme v roce 2013 a sběratelé server Aukro bedlivě sledují (tahle konkrétní aukce se dočkala téměř 3500 zhlédnutí). A jednomu z nich ruply nervy. Nelogicky, nekoncepčně, ba téměř hloupě vystavil na Aukru dalších šest kvašů, které nedosahovaly kvalit onoho prvního. Ovšem klikání sběratelů bylo téměř slyšitelné!

Podle logiky věci (včetně faktu, že ilustrace nebyly zdaleka tak dobře popsány, a navíc jejich nekvalitní fotografie evidentně vznikaly v horečnatém spěchu) se ceny měly vrátit zpátky k pětadvaceti tisícům u povedenějších a komplexnějších kvašů, necelostránkové výjevy by se měly dát koupit kolem deseti tisíc. Dnes už víme, že se všechny vyšplhaly na dvojnásobky předpokládaných a dosavadních cen, což vrhá nové světlo i na původní aukci, která všechno spustila. Zdeněk Burian se 32 let po smrti dočkal dalšího vrcholu své kariéry.

Jsou díla pravá?

Uznávaný výtvarník a odborník na výtvarné umění Pavel Růt potvrdil redakci Reflexu pravost všech kvašů. Vysvětlil též, že se jedná o náročnou techniku, při které musí výtvarník zvládnout celou malbu během cca patnácti minut, než mu příliš zaschnou barvy, které se musejí dobře rozpíjet. Nakonec je umělec dotváří bělobou. A právě Zdeněk Burian patřil mezi mistry této techniky.

Zároveň jsme se Pavla Růta zeptali, proč je Burian tak populární. Podle něj spočívá Burianův úspěch v tom, že jeho kariéra pokračovala také po druhé světové válce. Růt jmenoval celou řadu výtvarníků (Čuta, Husák, Šlosar, Oliva, Salač), kteří byli podobně úspěšní jako Zdeněk Burian; jenomže ten byl o celou generaci mladší než oni. Také díky tomu v 60. letech prakticky získal monopol na ilustrování dobrodružné literatury a stal se nejslavnějším žánrovým výtvarníkem; připočíst pak musíme i jeho práci na rekonstrukci pravěké fauny. Burianovy malby a kresby zná dnes opravdu každý a díky tomu touží po originálu mnoho z nás, kdo jsme s knihami ilustrovanými tímto výtvarníkem strávili dětství. O vzestupu Mistrovy popularity svědčí i komerční úspěch knih Ondřeje Neffa na motivy románů Julese Vernea, které sběratelé kupují zejména kvůli dobře vyvedeným reprodukcím Burianových kvašů.

Richard Klíčník


Klíčová slova: aukroZdeněk Burianumělecsbírkainfoxinfo x



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama