Pekingská kachna: Čína naletěla americkému satirikovi | Reflex.cz
reklama
nahoru

Pekingská kachna: Čína naletěla americkému satirikovi

Daniel Deyl14. srpna 2013 • 09:04
Pekingská kachna: Čína naletěla americkému satirikovi
čína
• foto: 
Profimedia.cz

Magnát Jeff Bezos koupil renomované noviny The Washington Post omylem, když se "uklikl" při nakupování online. napsala čínská státní zpravodajská agentura Sin-chua. Kde Číňané přišli k takové takové pitomosti, ptáte se? Inu, kdosi horlivý nechal doslova přeložit článek v renomovaném časopise New Yorker.

reklama

Potíž byla v tom, že autorem původního textu byl známý americký humorista Andy Borowitz a napsal jej nikoli ve snaze přesně popsat fakta, nýbrž za účelem dosažení úsměvného efektu. (To pro případ, že by Sin-chua přeřadila toho chudáka odpovědného redaktora do oddělení pro střední Evropu a on zrovna četl reflex.cz).

"Jeff Bezos, zakladatel Amazon.com, dnes řekl reportérům, že jeho koupě deníku Washington Post byl "obrovský omyl". Bezos vysvětlil, že pouze omylem klikl při nakupování online na ikonu s názvem Washington Post. 'Jen jsem při brouzdání na internetu narazil na jejich stránky a nebyl jsme plně soustředěn na to, co dělám,' řekl. 'Rozhodně jsem nechtěl nic kupovat,' řekl Bezos, který se o transakci dozvěděl až ve chvíli, kdy mu na výpisu z kreditní karty naskočil účet za 250 milionů dolarů."

Článek zůstal na stránkách státní agentury, jež je přiznaným mediálním nástrojem pekingské vlády, déle než celý jeden den. Až když si trapasu všimla západní média, Číňané text stáhli. Není to poprvé, co čínská média takto naletěla. Loni napsala satirická online publikace The Onion, že severokorejský vůdce Kim Čong-un byl vyhlášen nejpřitažlivějším mužem světa. Státní noviny Lidový deník na jeho počest vydal fotoseriál (učinila tak přesto, že na zveřejněných fotografiích je Kim Čong-un vidět).

I pro Andyho Borowitze je to již druhý zásah. Loni napsal, že Kim Čong-un chce vyhlásit válku Microsoftu a deník Business Herald to otiskl jako skutečnou zprávu. Jako každá dobrá legrace, má však i příběh se snadno napálitelným Číňanem temnější stránku. Na jednu stranu se můžeme smát na účet nedovtipných pekingských redaktorů, kteří nedokážou rozpoznat zjevný nesmysl. Na straně druhé je právě tak možné, že dění na Západě připadá pozorovateli dostatečně absurdní i bez satiry.

Srovnejte následující titulky a řekněte, který je nesmyslnější: Italský premiér přistižen při sexu se sedmnáctiletou prostitukou. "Je to lepší než být gay," hájí se. Magnát Jeff Bezos koupil Washington Post omylem, jen špatně klikl myší. Švédský tribunál přisoudil Nobelovu cenu míru Afričance za vysazování stromů. Takže laskavý čtenář posoudí sám, jestli se je čemu divit.

Daniel Deyl


Klíčová slova: info xčínaborowitzreflexwashington post



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama