Pozor, zákruta! Spoléhal strojvedoucí na automat? | Reflex.cz
reklama
nahoru

Pozor, zákruta! Spoléhal strojvedoucí na automat?

luh25. července 2013 • 14:26
Pozor, zákruta! Spoléhal strojvedoucí na automat?
foto: vialibre-ffe.com

Je příliš brzy na to stanovit, co je přesnou příčinou největšího železničního neštěstí posledních let (dosavadní počet mrtvých činí 80, raněných 140), ale jedno je jisté. Strojvedoucí vletěl obrovskou rychlostí do zatáčky, před níž by jej normálně varoval automatický kontrolní systém.

reklama

Železniční doprava v západní Evropě je nečím jiným, než na co jsme zvyklí z Česka. Vlaky tu spojují velkoměsta rychlostí, která by například učinila z letecké přepravy mezi Prahou a Budapeští zdlouhavý a namáhavý způsob cestování.

Aby se však vlaková souprava RENFE Class 730 (RENFE je zkratka pro španělské dráhy) od domácího výrobce Alvia mohla pohybovat bezpečně dvousetkilometrovou rychlostí mezi městy, musí fungovat různé zabezpečovací systémy. Jedním z nich je ETCS (Evropský vlakový kontrolní systém).

Značná část španělských železnic je jím vybavena, nešťastná zatáčka před poutním městem Santiago de Compostela patrně nikoli. Jinak by několikačlennou posádku varoval alarm a vlak by automaticky snížil rychlost.

Namísto ETCS bylo v úseku patrně jen návěstidlo s osmdesátkou, které strojvedoucí přehlédl a vřítil se do zatáčky dvojnásobnou rychlostí.

Záhadou zůstává, proč se strojvedoucí choval, jakoby o zákrutě asi čtyři kilometry od předměstí Compostely vůbec nevěděl. Snad se spoléhal na jiný varovný systém, který mohl být dysfunkční.

Možná se řízení vůbec nevěnoval. Vyloučit snad lze jen teroristický útok. Středeční vykolejení vlaku každopádně vstoupí mezi největší vlaková neštěstí, která se kdy v Evropě odehrála.

Největší železniční neštěstí v Evropě

luh


Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama