nahoru

Prokopeme vrchovinu. Miloš Zeman a jeho lidé chystají „super-stavbu“

STANISLAV DRAHNÝ23. července 2013 • 16:00
Prokopeme vrchovinu. Miloš Zeman a jeho lidé chystají „super-stavbu“
foto: profimedia.cz

Zdálo se, že nápad skupiny přátel bývalého pražského primátora Pavla Béma uspořádat v pražských Letňanech olympiádu už nikdo nepřekoná. Lidé kolem Miloše Zemana však přišli s ještě mnohem monstróznějším návrhem. Chtějí v naší zemi vykutat plavební kanál, který by spojil Dunaj, Odru a Labe. Propojení tří toků by mělo měřit 370 kilometrů a proplouvat by jím mohly (docela) velké lodě.

Dohnali bychom tak jiné evropské země, které podobná díla budovaly v 19. století. V té době se to jaksi patřilo. Před sto lety se skutečně i u nás o stavbě podobného průplavu také uvažovalo. Pak však naši předkové usoudili, že prokopávat hory v zemi, kde ani nejsou dostatečně vodnaté řeky, se asi nevyplatí a vsadili na železnici. Velká vodní díla tohoto typu tak přenechali státům ležícím na dolních tocích velkých řek.

Vodní trasa za stovky miliard korun však z myslí politiků a stavbařů nikdy úplně nezmizela. Nějaké přípravné práce proběhly naposledy za protektorátu, s koncem války však došly peníze.

Nyní se ke stavbě opět přihlásil ředitel zahraniční sekce Hradu Hynek Kmoníček. Pro ČTK poznamenal, že by vybudování kanálu Dunaj-Odra-Labe pomohlo celé Evropské unii rozhýbat ekonomiku a pracovní trh. Neřekl to jen tak. Jeho nadřízený, Miloš Zeman vybudování koridoru opakovaně podpořil. Velkým propagátorem stavby je i prezidentův poradce František Čuba, bývalý předseda slušovického JZD.

Podle Kmoníčka je výstavba vodní cesty otázkou příštích desetiletí a kanál by mohl být dokončen tak v roce 2030. K projektu se prý vstřícně staví Německo a Polsko, a Hrad nyní jedná o podpoře Rakouska a Maďarska.

INFOBOX

Plán výstavby kanálu

Napojení jižní Moravy na Dunaj vodní cestou a splavnění řeky Odry do Ostravy

Prodloužení vodního koridoru z Hodonína do Přerova Prodloužení vodního
koridoru z Přerova do Ostravy s možnou plavební odbočkou do Olomouce

Prodloužení vodního koridoru z Přerova (nebo Olomouce) do Pardubic

Akce za 250 miliard

Prezident Zeman, který o prospěšnosti vybudování kanálu opakovaně hovoří, vyhlásil už v únoru, že by českou stranu stavba přišla za 15 let na 45 miliard korun. Zbývající – vyšší – částku by zaplatila EU. A nešlo by o malé peníze. Podle ministerstva dopravy celkově stavba vyjde na minimálně 250 miliard korun, nicméně konečná částka může být vyšší, protože odhad vychází ze studie publikované v roce 2005.

Nejde jen o to prorazit Českomoravskou vysočinu. V kanále by také musel být dostatek vody, aby byla zajištěna splavnost pro velké lodě. Zejména oblast jižní a střední Moravy by byla odkázána na přečerpávání vody z Dunaje a její zadržování soustavou zdymadel. V Čechách je zase problém s nedostatkem vody v Labi. Stavbaři tedy budou muset zdolávat různá protivenství. A co přednosti stavby? Kromě lodní dopravy přes Česko snad i jakási ochrana proti povodním, především na řece Moravě. Upřímně řečeno, hlavním lákadlem asi bude, že jde o tak obrovskou investici, že by se na ní každý zainteresovaný nějak přiživil.

Kanál Dunaj - Odra - Labe

 

Už se těším, s čím přijdou prezidentovi poradci příště. Třeba se jednou rozhodnou postavit v Česku kosmodrom. Koneckonců není to tak šílené jako se snažit prokopat Českomoravskou vysočinu jen proto, abychom mohli mezi Olomoucí a Pardubicemi zvedat lodě za pomocí dunajské vody do výšky sto metrů a zase je spouštět zpátky do řek, které jsou tak malé, že se budou muset celé vybetonovat a zastavět zdymadly.

INFOBOX

Jak má kanál vypadat

Šířka vodní cesty by měla být 40 metrů. Plout by po ní mohly lodi s ponorem do 2,8 metru a šířkou do 11,4 metru. Motorové lodi by mohly mít délku 135 metrů, tlačné soupravy dokonce 185 metrů.





Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
26,030
21,750
29,360
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře