Co když je ortodoxní rabín gay? | Reflex.cz
reklama
nahoru

Co když je ortodoxní rabín gay?

Jan Jandourek3. června 2013 • 06:00
Co když je ortodoxní rabín gay?
Steven Greenberg, Steven Goldstein
• foto: 
Steveandstevesbigadventure

Jak smířit judaismus a homosexualitu.

reklama

Když je gayem katolík, nemá to jednoduché, ale dnes už se může opřít o nějaké liberální hnutí, které ho podpoří. Hůře jsou na tom takto orientovaní lidé mezi muslimy nebo ortodoxními židy. Přesto i tam se najdou takoví, kteří si troufnou vyjít na světlo.

Sedmapadesátiletý ortodoxní rabín Steven Greenberg a herec a operní pěvec Steven Goldstein se civilně vzali loni v New Yorku. Společně vychovávají adoptovanou dceru, dva půl roku starou Amalii.

Kdo k ní ráno vstává? Dělba práce se mění den ode dne nicméně je to Steven Goldstein, kdo hraje spíše mateřskou roli, protože lépe ví, které šaty se Amalii víc líbí, kde má oblíbené hračky a dovede se lépe starat o její účes.

Greenberg se pokouší vysvětlit, jak to u nich funguje: „Jako homosexuální pár si musíme vytvořit metodu, jak pracovat společně bez stereotypních genderových předpokladů. Když jsme se zúčastnili kurzu před vstupem do rodičovství, dozvěděli jsme se, jak měnit plenky a pečovat o novorozence a pak následovala diskuse. K našemu překvapení, nemluvil žádný z mužů. Máme tu sice rovnost mezi muži a ženami, ale pokud jde o děti, zdálo se, že si všichni myslí, že mluvit mohou pouze matky.“

Zdrženlivost jako maska

Greenberg se narodil v Americe a na veřejnost se svou orientací vystoupil, když mu bylo šestatřicet. V roce 1993 napsal po pseudonymem esej, kde říká: „Když byli ostatní chlapci okouzleni dívkami, byl jsem okouzlen učením Tóry. Byl jsem nadšen rozlehlostí rabínských argumentů, imaginativní hrou se slovy a požadavkem poznat význam všeho. Mou spásou byl zákaz 'negiah', tedy zákaz obejmout, políbit nebo se jen dotknout dívky. Předmanželský sexuální zdrženlivost podle halachy (židovského náboženského práva) byla perfektní maskou a to nejen před světem, ale i před sebou samotným.“

Když všechno vyšlo najevo, rozhodl se zformovat gay a lesbickou komunitu. V roce 1996 založil studijní skupinu gayů, která se zabývá texty talmudu a jeho vztahu k homosexuálům. Když dal rozhovor listu Maariv a ohlásil, že je prvním ortodoxním gay rabínem na světě, další rabíni se pochopitelně ozvali. Ti z Yeshiva University řekli, že rabín gay je stejný nesmysl jako jíst cheesburger na Jom Kippur (v den, kdy mají věřící dodržovat přísný půst.)

Biblické verše se zdají jasně definovat sexuální vztahy mezi muži jako nechutné. Kniha Leviticus 20. 13 říká: „Kdyby muž spal s mužem jako s ženou, oba se dopustili ohavnosti; musí být vydáni smrti, jejich krev nechť na ně dopadne.

Ortodoxní a tradiční židé proto homosexuální vztahy odsuzovali. Greenberg se v roce 1999 vzepřel této tradici a otevřeně vyhlásil svou homosexuální identitu. Jeho kniha je výsledkem desetiletého boje o sladění dvou identit, gay a náboženské.

David a Jonatán

List Haaretz položil Greenbergovi otázku, zda by bylo řešením, kdyby se ortodoxní gayové vzdali některých sexuálních praktik, které se stavějí proti tomu, co říká halacha a tak by neporušovali rabínský zákaz.

Na to odpovídá analogií: „Může rabín oddat pár, který nebude chodit do mikve (rituální lázně) a nebude dodržovat zákony rodinné čistoty? Zákaz se vztahuje na to všechno. Ale přesto jsou rabíni ochotni nechat lidi vést svůj soukromý život mezi sebou a mezi nimi a Bohem podle vlastní náboženské iniciativy. Proč se k nám nechovají stejně? Řeknou, co je dovoleno a co je zakázáno podle halachy a my, členové gay komunity, budeme zápolit s těmito verši a vytvoříme v našich ložnicích posvěcený sexuální život stejně tak, jako to dělají heterosexuálové. Všechno, co chci, je jen to, aby se s námi zacházelo stejně jako s každým heterosexuálním párem. Rabín vám dá pokyn dodržovat zákon, a vy budete dělat to nejlepší, a nikdo nebude strkat nos do toho, co se děje ve vaší ložnici.“

Německý katolický teolog Anselm Grűn píše ve své knize Přátelství o některých nepříliš často citovaných pasážích bible. Třeba z Druhé knihy Samuelovy o králi Davidovi: „Starý zákon nezná výraz ‚přítel‘, a přesto zde nalezneme nádherná slova o přátelství mezi Davidem a Jonatánem. Když Jonatán padne v boji, zpívá mu David píseň na rozloučenou: ‚Stýská se mi po tobě, bratře Jonatáne, byl jsi ke mně pln něhy, tvá láska ke mně byla podivuhodnější nad lásku žen‘.“

Fakt ale je, že určitému typu lidí se v bibli vždycky budou víc líbit pasáže o tom, na koho má padnout jeho vlastní krev. Na posvátných textech je krásné i úděsné to, že si tam každý najde, co chce.



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama