Prodej novin ve skutečnosti stoupá | Reflex.cz
reklama
nahoru

Prodej novin ve skutečnosti stoupá

Jan Jandourek1. června 2013 • 12:00
Prodej novin ve skutečnosti stoupá
čína indie tisk
• foto: 
Profimedia.cz

V Indii a Číně expanduje rychleji, než na Západě klesá.

reklama

Už několik let mají majitelé novin těžkou hlavu z klesajících nákladů. Zlatá doba tištěné žurnalistiky je možná pryč. Je to ale vůbec pravda?

Co se stalo? Pokud jde o západní svět, dá se to říci dvěma body: přišel internet a dolehla na nás světová hospodářské krize. Krize přinesla propad reklamy v tištěných mediích a online zpravodajství poskytované zadarmo proměnilo tištěné zprávy v zastaralé zboží, které většina lidí nepotřebuje.

Paolo Hooke z University of Technologii v Sydney to popisuje ve svém článku nazvaném „Proč novinové trhy rostou v Číně a Indii a klesají ve Spojených státech a Velké Británii.“ Analyzuje situaci na současném novinovém "hřišti". Počet novinářů v denním tisku klesl během deseti let z 56 tisíc na 40 tisíc. Přitom méně reportérů znamená menší zpravodajské pokrytí. Společnost tak sama o sobě méně ví.

U lidí, kteří tuto situaci komentují, to vyvolává obavy, zda nedochází k ohrožení demokracie. Lidé jsou sice k novinářům dost kritičtí, ale nakonec stejně nemají jiné informace, než jim poskytnou media. Bez medií by nebylo možné účinně kritizovat ani media samotná.

Ve Velké Británii, kde jsou noviny na komerční inzerci méně závislé, byl dopad krize méně výrazný. Stejně tak ale platí, že digitální revoluce ohrožuje obchodní model, kdy si zákazník platí za tištěné zprávy. Především mladší generace už je zvyklá, že zprávy jsou zadarmo. Noviny tedy začaly hledat životaschopný způsob jak vydělat peníze na onlinu, ale stále tápají.

Tento propad ale není univerzální. Jako v mnoha jiných oblastech i tady je to jinak ve východní Asii. V Číně a Indii novinový tisk rychle rostě a pohání ho růst tamního hospodářství a poptávka rostoucí městské a vzdělané střední třídy. Ta si chce užít své rostoucí příjmy a životní úroveň.

Prodej novinProdej novin

V Číně se noviny z hlásné trouby komunistické strany mění v komerční produkt. Takové noviny sice nenapadají komunistickou stranu, ale i tak kladou hodně otázek a společnost se tím mění.

V Indii zase roste populární lidový tisk, který přináší zábavu, skandály a různé klepy.

Podle zprávy „Global Entertainment and Media Outlook“ z roku 2011 je Čína největším světovým novinovým trhem. V zemi vychází 1 937 novin. Čínské noviny se spoléhají na reklamu a ne na vládní podporu. To neznamená, že vládní kontrola mizela, ale noviny se soustřeďují na věci, které lidi zajímají, jako jsou témata životního stylu, kriminální události a informace o službách. Významu novin napomáhá i to, že internet ještě nemá v zemi stejný dopad jako na Západě. Čína má sice půl miliardy uživatelů internetu, ale i tak ještě nepronikl všude.

Otázkou samozřejmě je, jestli lidé všechny ty vytištěné noviny skutečně také čtou. Starší lidé pořád ještě čtou vládou subvencované noviny a mládež už je zaujata smart phony. Zdálo by se tedy, že změna je jen otázkou času. Je ale třeba počítat s tím, že Číňané čtou ve srovnání s vyspělými národy pořád ještě málo. Zatímco v USA připadá na tisíc obyvatel 198 čtenářů novin, v Číně je to jen 76. Rekordmany jsou ovšem Japonci, kde je to 545 čtenářů na tisícovku obyvatel. V Indii zase hraje roli rostoucí gramotnost, která už v Číně vysoká je.

Čínou a Indií zpráva o renesanci tištěných novin na planetě zatím nekončí. Jisté politické tání, které nastalo v Barmě, vede také k většímu zájmu o noviny jako nejpřístupnějšímu zdroji informací. K internetu má v Barmě přístup jen jedno procento obyvatel a opoziční tisk je už o něco méně sužován cenzurou.

Jisté je, že i na dálném Východě možná nastanou vydavatelům podobné potíže, jaké dnes mají noviny na Západě. Budou však ve výhodě, protože cesta dál už bude možná prošlapaná a vyzkoušená.



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama