Anglické Coventry po náletu Luftwaffe 14. listopadu 1940

Anglické Coventry po náletu Luftwaffe 14. listopadu 1940 Zdroj: Profimedia.cz

Anglické Coventry po náletu Luftwaffe 14. listopadu 1940
Anglické Coventry po náletu Luftwaffe 14. listopadu 1940
Anglické Coventry po náletu Luftwaffe 14. listopadu 1940
Anglické Coventry po náletu Luftwaffe 14. listopadu 1940
Anglické Coventry po náletu Luftwaffe 14. listopadu 1940
7
Fotogalerie

Před 80 lety německé letectvo srovnalo se zemí anglické město Coventry

Jestliže 17. září 1940 vydalo vrchní velení Wehrmachtu (OKW) rozkaz odkládající operaci „Seelöwe“ (Lvoun) na neurčito, neznamenalo to konec zběsilého bombardování britských měst německým letectvem.

Když vrchní velení Luftwaffe (OKL) pochopilo, že nálety morálku Londýňanů nezlomily, soustředilo své úsilí na námořní přístavy a noční nálety na jiná města. Přechodné zastavení nočního bombardování britské metropole přineslo peklo obyvatelům jiných, menších měst.

Odstrašující ukázka zkázy

Ráno 14. listopadu 1940 obdržely 2. a 3. letecká armáda rozkaz k realizaci operace pod krycím názvem „Mondscheinsonate“ (Měsíční sonáta), tj. k nočnímu útoku na Coventry. O tom, jaký význam přikládalo německé velení této akci, svědčí fakt, že do ní vrhlo 515 bombardérů naváděných rádiovým paprskem, z nichž 449 nad nešťastné město doletělo.

 

Prvních třináct bombardérů Heinkel He 111 svrhlo 10 224 zápalných pum. Jimi založené požáry posloužily k osvětlení cílů pro bombardovací eskadry, které přiletěly později. Na město dopadaly střídavě těžké a středně těžké trhavé pumy, bořící budovy, a zápalné pumy, vyvolávající požáry v pobořených čtvrtích. Osádky letounů 1. bombardovací eskadry hlásily, že „… celé město Coventry je jako moře plamenů“.

Útok pokračoval menšími skupinami bombardérů až do šesté hodiny ranní. Luftwaffe použila v závěru náletu také padesátikilogramové trhavé pumy se sirénami zvanými Jericho, jež měly odtroubit poslední chvíle města. Celkem za noc ze 14. na 15. listopadu dopadlo na Coventry 511 480 kg trhavých a 31 048 zápalných pum. Lokalizovat a uhasit požáry ve městě se podařilo až následující noci. Poprvé za druhé světové války letectvo dokázalo zcela obrátit v prach a popel centrum města, vypálit celé ulice a paralyzovat život úplným vyřazením vodovodní a plynové sítě. „Coventrizování“ města se od té doby stalo synonymem barbarského leteckého teroru proti civilistům.

 

Vzhledem k obrovské materiální zkáze způsobené bombardováním Coventry je však celkový počet obětí pozoruhodně malý. Zahynulo 380 občanů města a 865 utrpělo zranění. Celkové ztráty Coventry během 43 náletů v období Blitzu činily 1253 mrtvých.

Vyšší zájmy

Sluší se poznamenat, že britské velení o náletu na Coventry vědělo předem z rozluštěných depeší, avšak nepřijalo žádná opatření v obavách, že by tím prozradilo zdroj svých informací. Nebylo to poprvé, kdy vyšší zájmy převládly nad přímočarým rozhodnutím. Smrt stovek obyvatel Coventry totiž objektivně ušetřila životy tisíců civilistů v jiných britských městech.

Chabá obhajoba

Generalita Luftwaffe po válce jakýkoli teroristický záměr vylučovala a úder ospravedlňovala existencí tamních závodů na výrobu leteckých motorů. Maršál Albert Kesselring, bývalý velitel 2. letecké armády, vyjádřil „nejhlubší politování“ nad tím, že byly postiženy oblasti, „které v žádném případě neměly být cílem útoku“, ale „… pro požáry a dým požárů už nebylo možné přesně zaměřovat a provádět nějaké odchylky“. Tato obhajoba zazněla před Mezinárodním vojenským tribunálem v Norimberku, ovšem stejně jako v mnoha jiných případech usvědčuje Němce ze lži ve snaze ospravedlnit vlastní zločiny.

 

První pumy svržené na Coventry 100. bombardovací skupinou totiž dopadly podle hlášení všech osádek za „dobré viditelnosti země“, ovšem nikoli na továrny na letecké motory, ale na střed vnitřního města, aby v něm založily rozsáhlý požár.

 

Nejpádnější důkaz promyšleného zpustošení Coventry poskytla osoba, od níž bychom ho nejméně čekali: říšský maršál Hermann Göring, vrchní velitel Luftwaffe, jenž v tajném rozkaze z 21. listopadu 1940 výslovně uvedl: „V minulých nocích jsem vám uložil zvláštní úkoly: zničit město Coventry a rozbít válečný průmysl v městě Birminghamu.“ O zničení závodů na výrobu leteckých motorů v Coventry v rozkaze nepadlo ani slovo.

Sklidili bouři

Jenže tento zločin se ukázal jako dvojsečný. Britské velitelství bombardovacího letectva nálet na Coventry zevrubně prostudovalo, poučilo se a záhy začalo zasazovat německým městům mnohonásobně ničivější rány. Oběti se už nepočítaly na „pouhé“ stovky, nýbrž na tisíce a desetitisíce…

Počet civilních obětí Blitzu v Británii od 7. 9. do 31. 12. 1940:

 

Zabito:Z toho v Londýně:Raněno:Z toho v Londýně:
22 06913 39028 24017 937
    
1.–21. 5. 1941   
19 918648721 1657641
    
10. 7. 1940–21. 5. 1941   
43 381~20 00050 856?

 

Ztráty Luftwaffe od 1. 8. 1940 do 31. 3. 1941:

Zničené letouny2840
Letci: 
mrtví3363
ranění2117
zajatí2641
celkem8121

 

Civilní ztráty způsobené za druhé světové války Spojenému království bombardováním a ostřelováním: 

Příčina:Zabito:Vážně zraněno:Celkem:
Bombardování51 50961 423112 932
Střely V-1618417 98124 165
Rakety V-2275462539277
Dělostřelecké ostřelování přes Lamanšský průliv148255403
Úhrnem60 59586 182146 777*

*Z toho 80 397 připadlo na oblast londýnské civilní obrany. Převzato z knihy Basila Colliera Obrana Spojeného království.

 

Výroba letadel v Británii a Německu v letech 1939–1945:

RokBritánie*Německo**
193979408295
194015 04910 247
194120 09412 414
194223 67215 401
194326 26324 807
194426 46140 593
194512 070*7539**
Celkem131 549119 296

*Do září 1945.

**Do dubna 1945.

Převzato z knihy Olafa Groehlera Letecká válka 1939–1945.