Chrám sv. Barbory v Kutné hoře

Chrám sv. Barbory v Kutné hoře Zdroj: E15 Jiří Liebreich

Sanatorium Nová ves
Vodní nádrž Orlík
Lom Velká Amerika
Most v Žampachu
Karlštejn
8
Fotogalerie

Krásy Česka z pohledu dronu. Podívejte se

Drony jsou fenoménem dnešní doby. Ještě před několika málo lety se o těchto “hračkách” takřka nemluvilo, nebyly ničím výjimečné. Dnes je však nade vší pochybnost jasné, že právě bezpilotním letounům patří budoucnost. K čemu všemu mohou sloužit a jaká pravidla platí pro jejich používání?

Možnosti využití jsou u moderních a technologicky vyspělých dronů široké. Jejich výhodou je především letová spolehlivost a schopnost pořizovat kvalitní záběry z jinak těžko dostupných míst.

Pár příkladů - letecká společnost Easy Jet oznámila, že bude pro povinnou pozemní kontrolu svých letadel používat právě bezpilotní letouny. Spodní část letadel mohou nadále kontrolovat technici, avšak namísto toho, aby byly ke kontrole horní části letadla použity vysokozdvižné plošiny, jejichž použití je časově náročné, do akce půjdou drony. Technici tak budou mít kvalitní záběry letadla a výrazně rychleji posoudí jeho předletový stav.

Značně inovátorský postoj k využití bezpilotních letounů má Nový Zéland, který jako jeden z prvních států světa povolil komerční využití dronů. Příležitosti se chopila společnost Domino’s Pizza Enterprises, která na konci srpna letošního roku předvedla, že je schopna doručovat pizzu zákazníkům právě pomocí dronů. Ještě letos má prý dojít k odstartování pravidelné donášky pomocí inteligentních bezpilotních letounů.

 S podobným nápadem přišla i restaurace v Singapuru. Ta testuje donášení nápojů a jídel svým hostům právě pomocí kvadrokoptér.

Drony se ale dají také perfektně využít v zemědělství. Místo toho, aby farmář trávil hodiny kontrolou pole po bouřce, vyšle dron a za krátkou chvíli zjistí současný stav. Moderní bezpilotní letouny navíc dokáží provádět různé postřiky, umí aplikovat pesticidy či hnojiva.

Drony se ale také využívají na hraničních hlídkách, jako hlídací systém věznic, pro monitorování davů na různých akcích nebo pro sledování silničního provozu.

Létání s drony má svou vlastní legislativu, kterou má na starosti Úřad pro civilní letectví. Provoz bezpilotních prostředků určuje letecký předpis L2 - Pravidla létání v Doplňku X. V České republice platí, že pilot smí letět jen tak daleko, dokud stroj vidí, a maximálně do výšky 300 metrů. Piloti nesmí létat nad lidmi, v hustě zabydlených oblastech nebo například poblíž letišť.

Právě na nich dochází k nejvážnějším případům porušení pravidel. Piloti dronů létají pro unikátní záběry do zakázaných oblastí a riskují nejen pokutu, ale i životy lidí v prolétávajících letadlech. O podobném případu informovala britská média minulý týden. Pilot Airbusu A320 se 165 pasažéry na palubě minul dron nad centrem Londýna jen asi o 20 metrů. Sankce za podobné prohřešky přitom dosahují milionových částek plus několikaletý trest vězení za veřejné ohrožení.

V současné době je snaha sjednotit pravidla pro létání s drony na území celé Evropské unie, doposavad si pravidla určuje každý stát zvlášť. Nic ale nenasvědčuje tomu, že bychom se měli sjednocené legislativy v příštím roce dočkat.