Děkan FAMU Zdeněk Holý bude posuzovat filmy na festivalu v Karlových Varech

Děkan FAMU Zdeněk Holý bude posuzovat filmy na festivalu v Karlových Varech Zdroj: ČTK/Šimánek Vít

Jak bude vypadat porota na karlovarském festivalu? O vítězi rozhodne i děkan FAMU Holý

Množství ročně vzniklých kvalitních filmů není neomezené. Tvůrci zásadních děl si k premiéře vyberou raději Cannes nebo Berlinale, na západočeské lázeňské město pak zbudou de facto drobky. Ty jsou sice někdy chutné, v některých případech ale i takřka nepoživatelné. Z dvanáctky takovýchto drobků bude letos vybírat ten nejstravitelnější pětičlenná mezinárodní porota ve složení Mark Cousins, Zrinka Cvitešićová, Marta Donzelliová, Zdeněk Holý a Nanouk Leopoldová. Snad letos festival naváže na minulý ročník, v němž měla hlavní soutěžní sekce až překvapivou kvalitu, a porotci tak budou mít skutečně z čeho vybírat.

V Hlavní soutěži se hraje hned o několik cen. Pětičlenná porota udělí především Velkou cenu – Křišťálový glóbus za nejlepší hraný film. Dále rozhodne o držitelích Zvláštní ceny poroty, Ceny za režii, Ceny za ženský herecký výkon a Ceny za mužský herecký výkon.

Zatímco soutěžní díla v canneské soutěži letos hodnotily filmové megahvězdy, jako herečka Cate Blanchettová nebo režiséři Denis Villeneuve a Andrej Zvjagincev, ve Varech kvalitu soutěžních snímků posoudí méně hvězdná jména.

Zdeněk Holý: děkan FAMU

České filmové fanoušky na první pohled zaujme tuzemský člen poroty. Zdeněk Holý působil jako redaktor filmového časopisu Cinepur, v letech 2007 až 2010 pak jako šéfredaktor. V letech 2008–2012 zastával pozici ředitele Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze. Jako autor námětu a producent je podepsán pod snímkem Danielův svět, jako producent a dramaturg pod cyklem populárně-naučných dokumentů Člověk, to je věda.

V roce 2016 byl zvolen děkanem pražské Filmové akademie múzických umění (FAMU) a právě s jeho působením v této funkci se v poslední době pojily některé spory. Čelil snaze o odvolání, když se proti němu postavil Akademické senát fakulty. Do sporu, který je z vnějšího pohledu jen velmi těžko hodnotitelný, se zapojila řada známých jmen českého filmu.

Mark Cousins: 29 procent na ČSFD

Ze zahraničních členů poroty je nejznámější asi irsko-skotský filmař a spisovatel Mark Cousins. Jeho snímky pojednávají o dětství, městech, uzdravení, chůzi a filmu a byly promítány ve všech koutech světa. Cousins také píše pro časopisy Sight & Sound a Filmkrant a spolu s Tildou Swintonovou pořádá filmové happeningy.

Autorsky podepsán je například pod patnáctihodinovým dokumentárním seriálem Příběh filmu: Odysea. Loni byl ve Varech negativně přijat jeho dokument Stockholm, má láska (na CSFD.cz si snímek vysloužil ostudné hodnocení 29 procent). Nezbývá než fandit, že jako porotce naopak ocení film, na který se bude radost dívat.

Zrinka Cvitešićová: četná ocenění

Třetím porotcem se stane filmová, televizní a divadelní herečka Zrinka Cvitešićová z Chorvatska. Na divadelní prkna se poprvé postavila již ve třinácti letech v roli Popelky. Herectví vystudovala na záhřebské Akademii dramatických umění, v roce 2005 se stala členkou souboru chorvatského Národního divadla.

Její kariéra filmové herečky je lemována četnými oceněními, klíčovou se v tomto ohledu stala role Luny ve filmu Jasmily Žbanićové Na cestě, za niž byla nominována na cenu Evropské filmové akademie.

Chorvatská herečka Zrinka CvitešićováChorvatská herečka Zrinka Cvitešićová|Profimedia

Marta Donzelliová: producentka

Další ženou v porotě bude italská producentka Marta Donzelliová. Ta založila v roce 2004 spolu s Gregoriem Paonessou společnost Vivo Film se zhruba čtyřicítkou filmů na svém kontě.

Z těch, které se dostaly do soutěžních sekcí renomovaných festivalů, lze uvést například Čtyřikrát Michelangela Frammartina, Via Castellana Bandiera Emmy Danteové, Navždy pannou a Má dcera Laury Bispuriové, I figli della notte Andrey De Siky nebo Nico, 1988 Susanny Nicchiarelliové.

Nanouk Leopoldová: režisérka

Již zmíněnou čtveřici pak doplní nizozemská režisérka Nanouk Leopoldová. Její debut Třtiny ve větru byl uveden v soutěži MFF v Rotterdamu 2001. V roce 2005 se představila s dalším snímkem Guernsey v canneské sekci Quinzaine des réalisateurs. Dva následující snímky, Wolfsbergen a Brownian Movement, byly pozvány na festivaly v Torontu a v Berlíně. Nahoře je ticho zahajovalo berlínskou sekci Panorama v roce 2013. V další berlínské sekci, Generation, měl letos premiéru její šestý film – Cobain.

Česká želízka

O Velkou cenu letos soutěží dvanáct filmů, mezi nimi i dvě česká želízka – Domestik Adama Sedláka a Všechno bude Olma Omerzua. Jasno bude v sobotu 7. července večer, vítězné filmy pak budou ve Varech k vidění na speciálních projekcích ve Velkém sále Thermalu v neděli 8. července. Loni získal Velkou cenu český Křižáček, Zvláštní cenu poroty snímek Chlapi nepláčou, za režii pak byl oceněn Slovák Peter Bebjak s thrillerem Čára.

V dalších dvou soutěžních sekcích (Na východ od Západu, Soutěž dokumentárních filmů) se udělují ceny pouze dvě, a to Velká cena a Zvláštní cena poroty.

Východ a dokumenty

V porotě Na východ od Západu letos zasednou slovenský producent Peter Badač, albánská filmařka Iris Eleziová, libanonská producentka Myriam Sassine, herečka a producentka Dounia Sichovová a festivalový dramaturg a kurátor Andrei Tănăsescu, mj. člen programového týmu mezinárodního filmového festivalu v Torontu a stálý spolupracovník Berlinale. Chilský festivalový dramaturg a lektor Raúl Camargo, filmový režisér Mohamed Siam a vedoucí akvizic a programová dramaturgyně mezinárodní platformy Doc Alliance Films Diana Tabakovová pak rozhodnou o vítězi dokumentaristického klání.

Své ale mohou k programové nabídce říct i běžní platící diváci. Na festivalu totiž funguje také Divácká cena deníku Právo. Po skončení filmu mohou diváci viděný film ohodnotit na čtyřbodové škále vhozením hlasovacího lístku do hlasovacího boxu. Průběžné výsledky jsou zveřejňovány ve Festivalovém deníku, do soutěže jsou zařazeny všechny filmy v programu. Divácká cena je považována za poměrně důležitou, neboť vysílá producentům a distributorům signál, jestli se film shledá s úspěchem v běžné distribuci. Vzpomeňme na loňského vítěze Hlavní soutěže, film Křižáček, jenž v divácké soutěži, eufemisticky řečeno, „nezabodoval“ – a nezabodoval pak ani v kinech.