Mluvčí ministerstva zahraničí: Naše ambasáda při zemětřesení nepochybila | Reflex.cz
reklama
nahoru
Píšete nám

Mluvčí ministerstva zahraničí: Naše ambasáda při zemětřesení nepochybila

Vít Kolář2. dubna 2011 • 10:52
Mluvčí ministerstva zahraničí: Naše ambasáda při zemětřesení nepochybila
Černínský palác
• foto: 
mzv.cz

Mluvčí ministerstva zahraničních věcí odpovídá na článek na Reflex.cz, který vytýkal českému velvyslanectví v Japonsku přístup k českým občanům.

reklama

 

Vážená paní Janigová, je mi velice líto, že jste prožila těžké chvíle při odletu z Japonska po ničivém zemětřesení a vlně cunami. Přeji Vám, aby se Vám podobné útrapy v budoucnu při cestování vyhýbaly.


Dovolte, abych reagoval na dopis, který jste uveřejnila na webových stránkách časopisu Reflex. Věřím, že po přečtení následujících řádek bude zřejmé, že situace byla mnohem komplikovanější než se Vám jevilo a že není jednoduché a spravedlivé označit takhle viníka.

První informaci o možném příletu českého speciálu obdrželo velvyslanectví ČR v Japonsku dne 15.3. ve 20.43 hod místního času. Informace se ale neustále měnila. Měnily se nejen časy příletu, ale i místo přistání (původně měla letadla přistát na letišti v Komatsu a vyzvednout Českou filharmonii, pak zase mělo jedno letět z Komatsu do Tokia, ale nakonec letěla obě do Tokia). Finální informaci o tom, kdy speciály doletí do Tokia, kde přistanou a kde přesně bude na letišti Narita možné odbavovat cestující, obdrželo velvyslanectví 16.3. okolo 11.00 hod.

 

Celková doba, kterou měli zaměstnanci úřadu na vyřízení všech příletových a odletových formalit na letišti, pro kontaktování všech případných zájemců a další nezbytnou organizaci byla 15 hodin! Chápu proto Váš argument, že případní zájemci měli velmi málo času na přípravu odletu. Ano, ale nikoli vinou ambasády, která byla v podobném, spíše ještě větším časovém tlaku a dělala maximum možného.

 

A co slova o tom, že ambasáda nevěděla o odletu letadel a rozporně informovala? Ta bohužel platí. Armáda ČR informaci o přípravě speciálních letů zveřejnila dříve, než se to dozvěděla ambasáda a dříve, než bylo potvrzené kdy do Japonska doletí. Média jednoduše informaci přinesla rychleji, než oficiální informace dostaly úřady. To se stává, ale ambasáda za to rozhodně nemůže.

 

 

Dovolte mi rovněž poznámku k Vámi kritizovanému způsobu konverzace po telefonu. Nemám žádnou nahrávku, abych zpochybnil Vámi popisovanou verzi telefonátů s „nekompetentními“ zaměstnanci úřadu, ale ani Vy nic takového nemáte. Bylo by korektní, kdybyste takhle neargumentovala a nedávala falešná přímá vyjádření do uvozovek pro vzbuzení dojmu autentičnosti. Jsem přesvědčen, že všechny telefonáty probíhaly zdvořile a nedorozumění byla způsobena především překotnou organizací letů a mimořádnou situací, za kterých se prostě taková nedorozumění dějí. Nikoli z hulvátství a neschopností, jak píšete. Abych byl zcela konkrétní: někteří lidé (a patříte mezi ně i Vy) komunikovali s úřadem v Japonsku přímo, ale paralelně telefonovali a psali rovněž jejich příbuzní, a to na různé adresy – od ústředí v Praze až po České centrum v Tokiu. Úřad mnohdy odpověděl příteli či manželovi, ale informace se pak už nedonesla dál. Omlouvám se za to, že na Váš poslední e-mail jste nedostala odpověď, ale osobně Vám můžu zaslat e-mail Vašeho přítele, ve kterém jasně píše, že máte vyřízené letenky a že není třeba další asistence ambasády.

 

 

V čem byl vlastně problém? Píšete, že ve způsobu jednání ambasády. Promiňte, ale ani z Vašeho podání neplyne, že by se zaměstnanci ambasády dopouštěli skandálního jednání, hulvátství nebo drzého jednání. Dovolte, abych k tomu dodal poznámku: Jistě jste chtěla co nejrychleji opustit Japonsko, protože jste se necítila v bezpečí a měla jste strach. Ambasáda v Japonsku má pouhých 8 pracovníků, Ti také mají své rodiny, prožilí sérii zemětřesení větší intenzity než vy sama v klidném Kjótu, také mají strach z radiace, byli také unavení a nevyspaní - oni však zemi neopouštěli. Všichni zůstali a pracovali na odletu jiných. A stále slouží, jak nejlépe dovedou.


Naštěstí bylo více lidí, kterým náš úřad pomohl, než kterým měl způsobil újmu, a mnozí z nich za to i poděkovali, i když to nepsali do časopisu. Jsem přesvědčen, že si naši lidé v Tokiu veřejné zostuzování i přes možná nedorozumění a chyby nezaslouží.

Autor je ředitel tiskového odboru a mluvčí Ministerstva zahraničních věcí

Vít Kolář


Klíčová slova: vit kolar



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama