"Nesázím stromy, ale konopí!" Jiří X. Doležal diskutoval se čtenáři Reflexu o situaci na Šumavě i o Prague Pride | Reflex.cz
reklama
nahoru

"Nesázím stromy, ale konopí!" Jiří X. Doležal diskutoval se čtenáři Reflexu o situaci na Šumavě i o Prague Pride

11. srpna 2011 • 06:00
"Nesázím stromy, ale konopí!" Jiří X. Doležal diskutoval se čtenáři Reflexu o situaci na Šumavě i o Prague Pride
Jiří X. Kůrovec
• foto: 
Tomáš Tesař

Své otázky na Jiřího X. Doležala a jeho postoj ke kácení stromů na Šumavě (stejně jako na jeho vztah ke kůrovcům a všemu ostatnímu na světě) pokládali čtenáři Reflexu. Podívejte se, jak reportér Reflexu odpovídal.

reklama

 

Online rozhovor s Jiřím X. Doležalem, ochráncem kůrovců

Karel Praha, 11. srpna 2011 • 15:10
Jak se vám žije v manželství? Co je na něm pro vás nejtěžší? Vaše žena je nádherná, gratulace. Tu bych chtěl mít doma. Posílám jí pozdrav.
Děkuju, manželství je skvělý. Ještě jednou děkuju všem a loučím se!
Vaše jméno, 11. srpna 2011 • 15:08
"Vlekoucí se spor ohledně kácení či nekácení kůrovcem napadených stromů v nitru šumavského národního parku nakonec zřejmě rozřeší příroda. Brouka totiž kvůli chladnému a vlhkému počasí, které momentálně panuje, hubí viry, plísně a houby." Vida, zdá se, že si příroda cestu skutečně najde.
Držím jí palce! A všem děkuji za účast, už mne bolí všechny prsty od klávesnice. jxd
matej77, 11. srpna 2011 • 15:07
Co je smyslem této debaty, prosím?
Smyslem bylo popovídat si o tom, co jsem zjistil o kůriovci a kácení při přípravě článku, který najdete v dbnešním Reflexu
Deos, 11. srpna 2011 • 15:07
Dobrý den, kdy vám a Alex vyjde knížka? Velmi se na ni těším.
Na pozduim, dopisujeme poslední kapitoly!
Sendyman, 11. srpna 2011 • 15:07
Prague Pride Vás sice nezajímá, ale nezapomeňte, že jste tu pro nás, čtenáře! Nějaká performance by neuškodila - myslím, že v čele průvodu by to Kůrovci s Paroubečkem mimořádně slušelo! :-)))
:)
robo, 11. srpna 2011 • 15:07
dobry den jirko, co si myslite co treba spravit na Slovensku, aby to bolo aspon z polovice, ako u Vas v CR, myslim tie zakony proti uzivatelom marihuany, napr. viac ludi do ulic a menej sa bat, pretoue my slovaci sme v tomto tak trochu vychcany :)
Já bych si připadal jako pražský ochranář na Šumavě, kdybych vám měl z Čech vyprávět, jak si to máte na Slovensku zařídit. Fakt nevím, ale držím vám palce!
Jaroslav, 11. srpna 2011 • 15:06
Dobrý den pane Doležale,neuvažoval jste o kandidatuře na presidenta??
Uvažovatl, ale vždy jako o recesní akci, nikdy ne vážně.
:), 11. srpna 2011 • 15:05
Hulil jste marihuanu už před nebo v průběhu studia na Karlově Universitě???....Nebo jste začal až po ukončení studia???
V průběhu studií jsem začínal hulit. V hospodě Na slamníku :)
Michal Petergáč, 11. srpna 2011 • 15:05
http://www.facebook.com/media/set/?set=oa.156152994459917&type=1 Snad bude povolen přístup, zde je přesně vidět z čeho všeho je Hnutí DUHA financováno... :))
Tio je fakt zajímavej materál, díky, fakt o tom napíšu!
Bláža, 11. srpna 2011 • 15:03
A není tedy možné, že až vykácí všechny napadené stromy, přeskočí k nám např. z Bavorska znovu? Dík
Všechny napadené stromy se nevykácí, v bezzásahových oblastech se nekácí, takže budeme mít ještě nějakou dobu dost kůrovce z vlastních zdrojů.
Roman Kapitan, 11. srpna 2011 • 15:02
Nechystate nejaky debatni krouzek pro uzivatele ruznych (i)legalnich latek, kde by si mohl pod Vasim odbornym dohledem nasinec natrenovat detekci druhu intoxikace a komunikaci s jedincem "pod parou"? Tim nenarazim na marihuanu, mirim spise do tvrdsich sfer ;) Pripadny zaskok Vasi zeny by byl pro ucastniky takoveho zajmoveho krouzku jiste vitan :))) Jo a diky za vlneni, ktere ve spolecnosti pomahate vyvolavat, je to prospesne.
Ježíš, to ne, já se nechci nějak drogově angažovat! A díky za milá slova, Alex vyřídím!
Sendyman, 11. srpna 2011 • 15:01
"Činnost Hnutí Duha je významně financována z prostředků Ministerstva životního prostředí ČR (MŽP). Hnutí Duha obdrželo od roku 2000 do roku 2010 celkem 12,4 milionu korun. Pro příští léta mají v pokračujících projektech včetně operačního programu Životní prostředí už dnes přislíbeno celkem 10,5 milionu korun. V letech 2006–2009 obdrželo Hnutí Duha finanční podporu 2 854 251 Kč na práci s turisty v Národním parku Šumava." Starosta Modravy, Neviditelný pes. Co na to Vy a aktivistka? :-)
Milý Sandymane, děkuji za námět na článek, to je fakt hustý!
Bláža, 11. srpna 2011 • 15:00
Kde se tedy brouk objevil? A není možné, že až vykácí všechny napadené smrky, objeví se znovu?
Brouk se namnožil v bezzásahových oblastech, kde jsme se rozhodli nehospodařit a nechat vše na přírodě.
ještě rr, 11. srpna 2011 • 15:00
Co si myslíte o gay pride?
Nic, to je jejich věc, mě to zajímá stejně málo jako srazy majitelů Corvett nebo chovatelků koz.
white_apple-Grower.cz, 11. srpna 2011 • 14:59
Dobrý den, Vidíte někde ve (snad v nepříliž) vzdálené budoucnosti konopí jako zemědělci hojně pěstovanou plodinou která má potenciál nahradit mnoho jiných? např.olejku, bavlnu, biomasy do tepelných el. atp.?
Já si myslím, že hlavní potenciál konopí je v marihuaně, ne v biomase.
:), 11. srpna 2011 • 14:59
Co máte momentálně doma za druhy želv???....
Malacochersus tornieri, Testudo graeca terrestris, Testudo horsfieldi, Chelydra serpentina
Karin, 11. srpna 2011 • 14:58
Jak jste mohl ještě fungovat,když se policista optal,zda jste doktor?Já nemohla skrze smích dlouho nic...díky za článek!
Já se smál, smějící se kůrovec je OK
Roman 24, 11. srpna 2011 • 14:58
Žárlíte na vaši nádhernou Alex? Strašně se mi líbí a rád bych ji pozval na kamráské rande.
Žárlíme na sebe oba naoprosto pekelně
prochy, 11. srpna 2011 • 14:53
Tak paní z Hnutí asi ani nevi pro koho pracuje, mají financování na stránkách http://hnutiduha.cz/o-nas/financovani/ jinak tebe jako kurovce mam moc rád, skoro jako konopí.
Děkuju!
Michal Petergáč, 11. srpna 2011 • 14:51
JXD: Diskutérka z Hnutí, která prošla takovým tím jejich ''rychlokurzem'' ?? :) Sami jsme viděli, prostřednictvím jednoho z mých předchozích příspěvků, koho DUHA zaměstnává, nebo ne?
Tak to není diskutérka z Duhy, má to z jejich webu :)
Michaela, 11. srpna 2011 • 14:51
Sakryš, já nejsem diskutérka z hnutí, brrrr. Jen jsem to zkopírovala z jejich stránek :)
Sorry! Zmátlo mě, jak tam píšete "my"
adam, 11. srpna 2011 • 14:50
nevite, jestli je nejaka snaha zmenit monokulturu mimo bezzasahove zony ve smiseny les, jaky tam puvodne byl? a kdo o tom rozhoduje, zprava parku, lesy CR?
Adame, děkuji za tip na další člínek, myslím, že se do něj v září dám. Momentálně na Vaše otázky neumím odpovědět, ale jsou tak zajímavé, že pro ně odpovědi vyhledám.
Hana, 11. srpna 2011 • 14:50
Co se děje dále s oloupanou kůrou s kůrovcem a co s odkorněnými stromy?
V bezzásahové zóně se nechají kmeny ležet a shnít, jinak se odvezou na dřevo. Kůru je nejspolehlivější spálit, ale už samo odkornění zahubí většinu brouků
Honza Baloun, 11. srpna 2011 • 14:49
Mám se bát že kůrovec napadne i moje s láskou pěstěné rostlinky konopí?
Tam hrozí spíš svilušky, to je největší nepřítel lidstva!
Jenda, 11. srpna 2011 • 14:48
Zdravím. Co jste měl dnes k obědu? Stále se držíte svého hesla: chlastat, hulit a souložit?
Já neobědvám, jíst buduj ož po osmé večer. Když budu mít odpoledne velký hlad, dám si hosku s olivovým olejem,
Michal Petergáč, 11. srpna 2011 • 14:48
JXD: Ano, Hnutí DUHA je skutečně dotováno MŽP, a ještě z dalších menších organizací.
Je zde diskutérka z hnutí a tvrdí, že ne!
Michaela, 11. srpna 2011 • 14:48
Kolem 60 % příjmů Hnutí DUHA pochází z grantů, které dostává na konkrétní projekty od českých i mezinárodních nadací a různých státních zdrojů. Přibližně 30 % představují příspěvky individuálních dárců – jednotlivců a zbylých 10 % získáváme vlastní činností, z prodeje publikací a zajišťováním odborného poradenství.
Děkuji Michaele za upřesnění, byť další otázka říká něco jiného!
Zuzana, 11. srpna 2011 • 14:47
Děkuji za úžasné foto (i panu Tesařovi), smála jsem se celou cestu do práce (dlouhá cesta). Jen tak dál!
Děkuju!
Lesák, 11. srpna 2011 • 14:47
Dobrý den pane, jste schopen pochopit pojem "bezzásahová zóna" ? Zrovinka u Vás mne překvapuje názor vše vykácet.
Veškerá argumentace je v Reflexu, na jehož titulu jsem jako brouk. V kostce: Bezzásahová zóna může být skutečně bez zásahu jen do té doby, dokud si to můžeme ekonomicky dovolit.
Alena, 11. srpna 2011 • 14:46
sklo x špek ???
špek, jsem konzervativní
Lukass, 11. srpna 2011 • 14:46
Zdravím, zajímalo by mě, kolik musí bejt těch prťavejch broučků na jeden středně vzrostlý strom, aby ho to "zabilo". To musí být hrozný houfy ne? Nebo stačí jeden prcek a strom lehne?
Z jedné samičky je až sto broučků a na jednom stromě může klást až 2 000 samiček. Proti ojedinělému náletu se strom brání zalitím pryskyřicí, když je jich hodně, má smůlu.
lorenzo lamas, 11. srpna 2011 • 14:41
docetl jsem se ze je dotovano ministerstvem zivotniho prostredi
Hnutí Duha? to se mi moc nezdá, ale fakt jsem to nestudoval.
honza, 11. srpna 2011 • 14:41
smrk nebo jedle ?
Borovička!
óháčko, 11. srpna 2011 • 14:40
Máš rád jídla ze zeleniskem nebo třeba zelený mlíko? A pokud ano, která to jsou? co třeba mléko pouze ze skafu? To je prý dost šrumec :)))
Moc ne, já nejradši hulím.
Honza, 11. srpna 2011 • 14:40
Jaký tedy navrhujete způsob řešení, co se kácení stromů za účelem vymýtit kůrovce týče?
Všude, včetně bezzásahových zón, pokácet a odkornit nakažené smrky, které by se mohly stát zdrojem infekce pro hospodářské monokultury v okolí.
patrik, 11. srpna 2011 • 14:39
pochválen buď, dělal jste někdy fénixovi slzy?? díky
Ne, nemyslím, že je marihuanu potřeba zahušťovat.
o., 11. srpna 2011 • 14:39
Myslíte si, že za všemi těmito nepokoji a protestními akcemi stojí občanská společnost a angažovaní občané?
Ne. Já angažovaného občana poznávám podle toho, že něco vytváří, ne podle toho, že proti něčemu protestuje. Takže - za těmi nepokoji stojí pár aktivistů, kteří nemají s termínem "angažovaný občan" nic společného.
Jiřík, 11. srpna 2011 • 14:38
Je pravda, že Zelený Raul je převlečený kůrovec?
Ne, Raul je mimozemšťanz prostředí, kde vůbec nerostou smrky.
báseň pro brouka, 11. srpna 2011 • 14:38
Viděl jsem kůrovce - po stromě lez - já lezl po holce - nahoře bez.
To si dám na Facebook! :)
Pavel, 11. srpna 2011 • 14:37
Nepotí se Vám v tom kostýmu prdel ?
Strašně.
lulu, 11. srpna 2011 • 14:37
Zúčastníte se Prague Pride?
Ne, my jsme se ženou hetero.
fanda, 11. srpna 2011 • 14:37
Jak je vůbec možné, že jim to prochází a oni chtějí ještě o něčem jednat a očem ? (zavřít a nechat zaplatit všechno)
To je moc NGO, bohužel v tom má Klaus naprostou pravdu, že se nám nevládní sektor vymkl řádu. NGO dnes představuje moc samozvanců.
twz, 11. srpna 2011 • 14:36
:-)
Vítej! :)
Alena, 11. srpna 2011 • 14:36
Myslíte že je správné nadále pokračovat v kácení když je prokázáno že kůrovce napadají plísně a viry? Nebylo by vhodnější nejprve v lokalitě udělat průzkum, než, možná zbytečně,kácet další stromy?
Ale ne, ty stromy se nekácí zbytečně, ty stromy jsou infikované kůrovcem a mrtvé či těžce nemocné z jeho žíru! Jde o to, jestli je pokácet, odkornit a tím zničit kůrovce v nich, nebo zda je nechat (jako v pralese) stát a tím dopustit, aby kůrovec vylétl.
KATASTROFISTA, 11. srpna 2011 • 14:35
A CO KDYŽ TEĎ KŮROVEC ZAÚTOČÍ NA NAŠE MĚSTA, ŽENY A DĚTI? PANE DOLEŽAL.
Já se taky obávám, aby se Alex neusadili nějací kůrovci v lýku!
larin , 11. srpna 2011 • 14:34
Je normální, aby hlouček blbů bránil nezbytně nutné práci odborníků ?
V postmoderní Evropě bohužel ano, tady se moc nevládních organizací - nejrůznějších aktivistů - úplně vymklla kontrole. NGO nepostupují standardně, nespírají petice, aby ukázali, jak mnoho občanů reprezentují, ale dopouštějí se nátlakových akcí postavených na výkonu pár desítek aktivistů. Nikoho nereprezentují, a přesto je jim dopřáváno mnohem více sluchu než třeba skutečným odborníkům na tematiku.
(Petr) , 11. srpna 2011 • 14:32
Je pan Bátora vůl jako anděl?
Tam souhlasím na 100 procent!
Vaše jméno, 11. srpna 2011 • 14:32
JXD: Ano, řekl bych, že potom co předvádí Hnutí DUHA, se začnou klidně přivazovat i k těm zubařským křeslům... :)
Tak to bude dost peklo.
Lucie, 11. srpna 2011 • 14:32
Brouku, jsem Vaše velká obdivovatelka! Vaše články jsou velmi užitečné, jen tak dál! PS: kdo hulí, ten umí! :-)
Děkuju!
Lorenzo Lamas, 11. srpna 2011 • 14:32
Jak se Vam libi to ze hnuti duha je financovano statem a prislusnici policie kteri jim maji zabranit ve vstupu na tezarska mista jsou take placeni statem....a co na to jan tleskac?
Hnutí Duha je financováno státem? víte to jistě?
lenka, 11. srpna 2011 • 14:31
taky se mi moc libí vaše foto v převleku kůrovce,nemá to chybu
Vyřídím autorovi fotek Tomáši Tesařovi!
Freud, 11. srpna 2011 • 14:31
Dobrý den, velmi rád bych vám položil jednu otázku: Myslíte si, že mohou být rozum a cit v opozici nastálo?
Prosím ne, to je filosofie, já jsem kompetentní nanejvýš přes brouky!
bachtulak, 11. srpna 2011 • 14:31
Rád se vrtám , jsem taky kurovec.
Vítejte v klubu!
jan bindr, 11. srpna 2011 • 14:31
pane doležale jak se jako politolog díváte na snížení ratingu USA?
Já jsem ten druhej Doležal, ten j.x., politolog je Bohumil.
Vopata, 11. srpna 2011 • 14:30
Dobrý den, moc nerozumím, proč se takto angažujete v tomto "boji"? Myslím, že obě strany jsou trochu mimo realitu. Nechci komentovat současné dění, ale pokud jste studoval alespoň z části odborné zdroje dobře víte, že pokud se zasáhne teď, bude nutné zasahovat každý rok. Otázkou je, chceme mít na Šumavě nepůvodní monokulturu, nebo se dívat jak se postupně zaplní původními druhy? Vždyť to je účel NP.
Ani ti největší ochranáři nepožadují víc než 30 procent plochy NP vyhradit jako bezzásahovou, zbylých 70 procent zůstabe hospodářským lesem, ve kterém musíme hospodařit.
Jaromír Němec, 11. srpna 2011 • 14:29
Dobrý den, poslední dobou mám pocit, že náckové už jsou spíše směšní, tancují v ulicích měst a píšou po Facebooku kraviny. Znamená to podle vás, že se je podařilo integrovat do společnosti?
Momentálně - abych to nezakřikl - se zdá být problém neonacistů celkem potlačený, v ústraní, a jejich nová aktivita hardbass není společensky nebezpečná. Ale to se může změnit za pár měsíců.
Lukas, 11. srpna 2011 • 14:28
Zdravíčko, jak si podle Vás vysvětlit nevídanou vlnu averze a opovržení z řad občanů (vycházím především z pročítání internetových diskuzí) na nejrůznější aktivní ekologická združení? Pod každým článkem o Šumavě se z devadesáti procent objevují komentáře typu "ekologické aktivisty střílet, porazil bych strom i s přivázaným člověkem ve větvích, atd". Zdá se mi, že Český národ je plný nenávistných lidí ke všemu, co se vymyká "normálnímu" chování.
Já nemyslím, jiné menšiny - homosexuálové, kuřáci marihuany, cyklisté - mají v Čechách docela pohodu. Stran těch ochranářů lidi prostě štve, že se dopouštějí násilných vystoupení a zjevně nemají pravdu.
Petr, 11. srpna 2011 • 14:27
Je pan Kalousek vůl jako anděl?
Já pro něj mám zvláštní slabost, takže nemohu souhlasit.
Michal Petergáč, 11. srpna 2011 • 14:26
Zdravím. Chtěl jsem se jen zeptat, jak byste celkově zhodnotil situaci u Ptačího potoka. :) Když jsme se zeptali jednoho z aktivistů proč vůbec na danné místo přijeli, řekl nám, že nám chtějí důrazně vysvětlit, jak se o tu šumavu máme starat.. Když jsme se dotázali na jeho povolání, řekl nám, že je Elektrikářem v Praze, a při dotazu ''Víte jak kůrovec vypadá?'' nám bylo zodpovězeno: ''Nevím, ale musí to být sakra velký zvíře, když to takhle zhuntuje půl lesa!''... Takže, jaký je Váš názor? :))
Já si mysolím, že kůrovec je docela malinkej :) :) ne vážně: Právě to, jak se u Modravy angažují nekompetentní Pražáci a vysvětlují místním lesákům, jak mají hospodařit v lese, dává celé záležitosti bizarní rozměr. Dovedete si představit, že se takhle někdo bude přivazovat k zubařským křeslům, aby zubaři nemohli trhat zkažený zuby?
Vaše jméno, 11. srpna 2011 • 14:25
Pane Kůrovec, máte pořád vlastní zuby?
Některé ano, ale už mají barvu smrkové kůry.
Kachník, 11. srpna 2011 • 14:24
Jiří, jak se díváte na zájmy Lesů ČR, které jsou zkorumpované od sklepa po půdu? To si opravdu myslíte že v kácení nemají žádný zájeM?:
Konkrétně v kácení Na ztraceném u Modravy žádný skrytý ekonomický zájem nevidím.
óháčko, 11. srpna 2011 • 14:24
Jiří díky za videoblog při večerním joitu :D perfektní nápad a obsah ještě lepší! Ve špitále mi to zvedlo náladu...
Díky, autorem nápadu je Miloš Čermák, tak to vyřídím!
fanynka, 11. srpna 2011 • 14:24
Reflex má dnes díky vám, pane Kůrovče, nejlepší obálku za několik měsíců! Gratuluji, jen tak dál :-)
Děkuju! A vyřídím Tomášovoi Tesařovi, autorovi fotky!
afdfůo, 11. srpna 2011 • 14:23
JX, jakou hudbu vlastně posloucháš? Jedeš nějaký nový věci, drumnbass, breakbeat atd., nebo jsi klasik a posloucháš jenom jefferson airplane? peace man!
Sjíždím především trance, house a chillout stream radia di.fn
monza, 11. srpna 2011 • 14:23
zatím mi docela slouží zdraví,máte z toho radost?
Zdraví přeju každému!
zuzana, 11. srpna 2011 • 14:22
Až dojde k vykácení stromů, budete se této kauze věnovat i potom? Myslíte si,že má smysl mít nějaké národní parky a proč? Považujete tuto kauzu za určitý precedens?
Já myslím, že causa kůrovec nám ještě pár let vydrží.
Jarda Bachtík, 11. srpna 2011 • 14:22
Co budou dělat ochránci až dostanou blechy.Nechají to na přírodě, ať je sežerou.
Nebo až se v oblasti oběví, jak psal doktor Pavel Kalina ve svém komentáři, dýmějový mor, tak ho tam bude potřeba chránit- bude to také součást přírody!
Marcus, 11. srpna 2011 • 14:21
Zdravím, pokud jste to všechno dobře prostudoval, zajímalo by mě jestli kácení bylo opravdu nutné? Jelikož napadení lesa kůrovcem není zrovna nejlepší pro jeho zdraví, pokud se však nejednalo jen o medialní humbuk kolem, opravdu nutného kácení v oblasti největšího výskytu kůrovce. Jak sám výte tento brouček sežere lýko tím pádem ustane transpirační proudění živin do stromu a tím strom uschne. Takže mě zajíma jak vypadal situace přímo na místě? (dle mého názoru šlo jen o nezytná zásah, aby kůrovec celou oblast nesežral).
Na místě jde o to, že pokud se tam napadené stromy neporazí a neodkorní, vylétne z nich tolik kůrovců, že sežerou hospodářské lesy v okolí.
Amil, 11. srpna 2011 • 14:20
Berete vy kůrovci aktivisty jako spojence? Nebo je to pro vás boj ekologů a smrků proti lesákům, a jsou vám tudíž šumák?
Já kůrovec chápu Duháky jako své přímé raprezentanty, volené zástupce, kteří dobře reprezentují mé zájmy.
Petr, 11. srpna 2011 • 14:19
Zbankrotuje Česká republika?
Doufám, že ne, ale jsem ekonomický negramot, tak fakt nevím.
EmEm, 11. srpna 2011 • 14:19
...máte radu jak na kůrovce v parlamentu?...pomohlo by přivázat se k svému poslanci?
Přivázat se k svému poslanci je skvělý nápad, pokud do toho půjdete, vemte s sebouz prosím našeho fotografa!
Joska, 11. srpna 2011 • 14:19
Přál bych si aby rubrika Večerní joint JXD byla pravidelná!!! Zkuste to prosadit! Díky
bude, bude to Nedělní joint a bude publikána každé pondělí ráno!
Petr, 11. srpna 2011 • 14:18
Zdravím legendu :)))
Dík! :)
Jiřík, 11. srpna 2011 • 14:18
Myslím si, že problém je dle posledních informací vyřešen. Kůrovce sežerou díky vlhkému počasí rostoucí houby. Jen doufám, že Vás nebudu mít ve smaženici zrovna Já.
I já! :)
Komín, 11. srpna 2011 • 14:18
Opravdu kacet? Kurovec je tu stovky mozna tisice let a regenerace prirode jenom prospeje. Proc chce clovek porad poroucet vetru desti??? BTW libi se mi Vas nazor na Londýn ;)
Tady nejde o bezzásahové zóny, tady jde o sežrání hospdářských lesů v okolí. V bezzzásahových zónácgh ať si klidně žere, ty patří příroédě - ale současná kalamita ohrožuje nepřirozené hospodářské monokultury v širokém okolí.
Lukáš , 11. srpna 2011 • 14:17
Nemám dotaz, jen se tady směju až se břicho popadám, díky za příjemnější den pane JXD.
Dík! :)
RXV, 11. srpna 2011 • 14:17
Jaký je pohled kůrovců na Českou Republiku? A jak si Kůrovci rozumí s těžaři?
Těžaře chápeme my kůrovci jako nepřítele, naším reprezentantem je hnutí Duha.
PetraShoth, 11. srpna 2011 • 14:16
. Brouka kvůli chladnému a vlhkému počasí, které momentálně panuje, hubí viry, plísně a houby. Správa národního parku proto v některých lokalitách přeruší do pondělí těžbu a o dalším postupu se rozhodne až po vyhodnocení situace. Co nejvíc hubí Tebe Jiří:) dík hezkej den
Já jsem přece brouk, takže i mne hubí chladné počasí a vlhkost!
Stanislav Urbánek, 11. srpna 2011 • 14:16
Ahoj! Chtěl bych nastínit základní problém kácení či nekácení... Protože ty zprávy už jsou tak přežvýkané, že je mi dost nejasné, o co tam jde: kácení v NP Šumava vs škodící kůrovec. Ani mně není vlastně jasné, jak mnoho tam kůrovec škodí či nikoli a vzhledem k tomu, že na Šumavě nebydlím, tak ani nevím v jakém stavu situace je, tedy ani to, zda je prospěšné kácení nebo nekácení...
Jde o to, jestli nějaké stromy sežrané kůrovce pokácet a odkornit (aby z nich nemohla vylétnout další generace kůrovců a sežrat stromy okolo, v hospodářskýách lesích), nebo zda je ve jménu bezzásahovosti nechat stát a obětovat ty stromy okolo.
Petr, 11. srpna 2011 • 14:15
Krásný den, má celá panika ohledně kůrovce nějaký smysl, nebo jen masáž ekoteroristů.? Jsem laik tak nevím a kůrovec JXD mi otázku určitě zodpoví.
Myslím, že ne, když se kvůli Rakušanům pokácelo skoro 1 600 stromů v bezzásahové zóně, ochranáři ani nehlesli, nyní kvůli 3 000 v méně chráněné zóně vypuklo peklo. Proto soudím, že celá blokáda je jen mediální performance hnutí Duha.
Vaše jméno, 11. srpna 2011 • 14:14
JAKÝ JE VÁŠ VZTAH K BROUKU PYTLÍKU
Kolegiální, on vyrostl v kině, já v knihovně.
burr, 11. srpna 2011 • 14:13
kaceni mam samozrejme u prdele.osobne jsem nazoru ze bud priroda nebo my!!ale ten problem je tady mnohem jednodussi a to - proc ten les, nebo horu jeste nekdo nevlastni a sam si nehospodari?pokud to vlastni stat nebo okrsek tak by ekofasisti meli poslat pekne rychlo nekam...tady to neni otazka na fakta nebo odborniky, ale o to aby se jasne definovali vlastnicka prava
No v podstatě máte pravdu...
JXP, 11. srpna 2011 • 14:13
Jak se díváte na postoj tria Klaus, Hájek, Bátora k homosexuálům?
Pánové mají obduivuhodný mediální cit, podařilo se jim tak zviditelnit, že by jim záviděla i Lady Gaga.
Tomáš, 11. srpna 2011 • 14:12
Dobrý den , zajímal by mne Váš názor na celosvětovou ekonomickou situaci a na její následky a dopady. ? Je to otázka sice ne o kůrovci ale kdo ví, třeba s kůrovcem budeme obývat naše lesy a lovit zajíce. S pozdravem Tomáš
No vidíte, tady se dostáváme k mým kompetencím: Zatímco ke kácení na šumavské louce se cítím být kompetentní se vyjadřovat, ke globální ekonomice fakt ne
Jana, 11. srpna 2011 • 14:12
Dobrý den, zrovna jsem si přečetla na Seznamu, že si les pomůže sám, neboť kůrovec díky chladnému a vlhkému počasí začal hynout a je napaden virem a plísněmi. Takže můžeme debatu ukončit !!! Pěkný den
Bylo by to krásné, ale ono se má zase otepli.
ochechulec, 11. srpna 2011 • 14:11
Vážený pane! Váš kostým je famózní! Kde se dá takový sehnat?
Irenka, produkce naší redakce a redakční poklad, jej s obdivuhodnou rychlostí někde sehnala.
Vojta, 11. srpna 2011 • 14:11
Jiří, chutná kůrovci konopí? Mám zato, že jelikož nemá kůru tak ne, ale vyjímka může potvrzovat pravidlo!
Já kůrovec žeru i konopáí!
Matěj Dušek, 11. srpna 2011 • 14:10
Vážený pane Doležale, jakou roli hrají podle vás v kácení na Šumavě zájmy dřevařské lobby? Není to náhodou celé jenom o penězích?
Vůbec ne, takovéhle kácení je z hlediska zisků dřavařů nicotné.
Petr Ciml, 11. srpna 2011 • 14:10
Tvrdíte, jste studoval odborné zdroje... Mohl byste mi, prosím, objasnit jak si s kůrovcem poradila příroda ještě před tím, než do tohoto "konfliktu" začal zasahova člověk?
Kůrovcové kalamity se opakovaly celou historii, ovšem předtím, než do šumavské přírody začal zasahovat člověk, měly mnohem slabší průběh. Původně totiž nebyly na Šumavě, jako jsou dnes, člověkem vysázené smrkové monokultury, ale smíšený les s podílem smrku cca 50 procent. Když člověk vytvořil nepřirozené monokulturní srmčiny stejně starých stromů, je přirozenou odpovědí přírody nějaké likvidační kalamita. Monokulturní biotop nemá v přírodě šanci na přežití. Jinak řečeno - když člověk vytvořil monokulturu, musí jí pěstovat, jinak ta monokultura zanikne. A neplatí jen pro smrky.
Andreas Molitoris, 11. srpna 2011 • 14:07
Zdravím, když to máte nastudované, tak jak to tedy je? Lze jednoznačně říct, zda je lepší kácet či nekácet?
Domnívám se, že na Ptačím potoce by se kácet mělo, protože zisky nekácení (udržení velké bezzásahové oblasti) přinesou obrovské náklady - sežrání velkých ploch méně chrtáněných oblastí Šumavy.
Karel G. et al., 11. srpna 2011 • 14:06
Myslíte si, že aktivisté jsou buzíci?
Myslím, že ne, já proti buzíkům - raději homosexuálům - nic nemám a neurážel bych je tak! Aktivisté jsou normální b***ranti.
Michaela, 11. srpna 2011 • 14:05
Zdravím, jen si dovolím poznamenat, že máte krásnou ženu a že vám to spolu sluší :) Mějte se
Děkuju!
Barbie, 11. srpna 2011 • 14:05
Obě strany mají jeden cíl - zachovat šumavu, byť každá strana jiným způsobem ... z pohledu Šumavské dívky vím, že příroda už si patrně sama nepomůže (snaží se pomoci si pěkných pár let a dosti neúspěšně, co si budem povídat) ... Jaký je Váš názor na kácení, Hnutí Duha a podobné extrémně smíšlející jelimany, na pana Stránského, na pana Bláhu a celou situaci na Šumavě, když tam nežijete? Media mají mnohdy velmi (ba víc než velmi) jednostranný pohled na věc, a to většinou ten, kdy se staví na stranu aktivistů, jelikož aktivisti místo aby si vzali sazenice a šli sázet, tak brání v práci lesákům a pak se diví, že je lesák pošle do ,... (však vy víte) a policie vyvede ...
Já jsem na straně lesáků ze Šumavy - aktivismus pražských intelektuálů patří do kavárny Slavie, ne do lesa!
LuCKA, 11. srpna 2011 • 14:04
Kolik rostlin čítá Vaše letošní konopná alej?
To víte že jo! Já vám to žeknu a přijedou mi pokácet!
lena, 11. srpna 2011 • 14:04
Odpověděl jste, že se opíráte o data a poznatky, které jste načetl za TÝDEN. Domníváte se, že se dá tato problematika pochopit a vyřešit za týden? Já se domnívám, že ne. Že je to stejná úroveň, jako když studenti práv v Plzni tuto VŠ za týden (nebo za prázdniny) vystudovali.
Fakt ne, problematika kácení na jedné pasece není totéž co vysokoškolská studia!
Jituš, 11. srpna 2011 • 14:03
Zdravím. Vy si na mě asi nevzpomenete, ale mával jste mi když jsem jela kolem senátu. Slušelo vám to :-)
Myslím, že si na Vás i vzpomenu,. mávalo mi jen prár lidí! Díky za hodnocení!
Chlastík, 11. srpna 2011 • 14:03
Vážený pane Kůrovče, za jakých podmínek jste ochoten opustit území Šumavy a přemnožit se v některé méně chráněné lokalitě? Myslím, že vláda by s chutí přijala Vaši výzvu k zasednutí k jednacímu stolu.
Jak opouštět Šumavu? Lidi maj opustit šumavu, ne já! Kůrovec
Cameron, 11. srpna 2011 • 14:03
Zajímalo by mne, jak se díváte na současné události v Londýně a dalších britských městech. Kdo za to může? Jak to napravit? A hrozí něco takového i nám?
Může za to filosofie sociálního státu, která naučila lidi, že se nemají snažit, ale čekat, až se o ně stát postará. Myslím, že jde o fenomen především západoevropský, u nás ještě není tak početná vrstva sociálně slabé přistěhovalecké mládeže na periferiích. To se vytvoří až mnoha desítkami let blahobytu a vstřícné imigrační politiky.
Percival, 11. srpna 2011 • 14:01
Nevím jestli je Bursík lhář, nebo blb. V posledni diskuzi tvrdil, že kůrovec pozná plánovaně vysazený strom/ten sežere/ a samovolně rostlý ne- s tím žije v symbioze. Tomu říkám splynutí s přírodou. Co tomu říkáte Vy?
On měl pan Bursík vážnou nemoc, tak asi nechala nějaké následky...
Joohn, 11. srpna 2011 • 14:00
Je kůrovec neonacista?
Brouk hail!
KLA, 11. srpna 2011 • 14:00
dobrý den, jaký je recept na šŤastné manželství? nedávno jsem vás s vaší chotí potkala na ulici a vypadali jste báječně! jak to děláte?
Jednoduchý: Snažit se brát manželství jako projekt, který má své nároky na čas, pozornost i peníze. Neflákat ten vztajh,. ale věnovat se mu.
clockwork, 11. srpna 2011 • 13:59
Půjdeš v sobotu v kostýmu kůrovce do průvodu homosexuálů? Zajisté bys ně zapadl...
Já jsem heterosexuální brouk!
RichD, 11. srpna 2011 • 13:59
Přemýšlel jste někdy o tom, že přestanete kouřit marihuanu?
Ne, nikdy, považoval bych to bez ní za ochuzené.
Jarda, 11. srpna 2011 • 13:59
Pane Doležale Vaše články a Vaše happeningy jsou vždy zábavné a obohacující, cením si Vaší práce!
Děkuju!
eva, 11. srpna 2011 • 13:59
Jiří! Ráda bych se vás zeptala, co soudíte o homosexualitě mezi kůrovci? Myslím, že by se jim v jejich průvodu KUROVEC PRIDE nemělo bránit!
Rozhodně by jim v homosexualitě nikdo bránit neměl, jen je ještě potřeba, anby je podpořili nějací velvyslanci. Třeba somálský a ze Sierra Leone.
Markéta, 11. srpna 2011 • 13:58
Dobrý den, milý JXD. Nevím jestli to není příliš osobní dotaz, ale věděla Vaše žena před svatbou že si ve skutečnosti bere brouka?
Nevěděla, ale já domy ty tykadla zásadně sundavám, takže nenastal problém.
zklamanik, 11. srpna 2011 • 13:57
Jirko, jsem zklamán!!! Vždycky jsem si myslel, že jsi protivládní haluzák, a ty se teď projevuješ jako provládní haluzák!!!!!!! WTF???
Haluzák je fakt dobrý slovo. Jinak - já nejsem ani pro, ani proti vládě, já si dělám stanoviska ke konkrétním problémům. Někdy má pravdu ten, jindy onen. S kůrovcem má vláda pravdu, s odchodem zedníků do penze v třiasemdesáti ne.
Josef R., 11. srpna 2011 • 13:56
Myslíte, že by kůrovci chutnala marihuana? V případě, že ano, tak v jaké formě by jí měl užívat?
Normálně by ji žral, brouci neumí kouřit.
Dřevák, 11. srpna 2011 • 13:56
Jaké byly vaše pocity v roli kůrovce?
Hlavně mi bylo strašný horko, ten kostým je dost těžkej a neprodyšněj.
Honza13, 11. srpna 2011 • 13:55
Dobrý den, kdyby v Šumavských lesích rostlo místo kapradí konopí, bylo by kůrovce méně, nebo více? Tedy dle Vašeho názoru...
Kdyby tam rostlo konopí, tak by ochranářui vystupovali proti huličům, že ho jezdí trhat do bezzásahovýách zón.
Milena , 11. srpna 2011 • 13:55
Dobrý den, Kůrovče! Vy, jako brouk, nám jediný můžete pravdivě odpovědět: co uděláte, když pokácíme Váš dům a živnost? Přelezete vedle k sousedovi, budete houmles, atd.? Když nepokácíme, sníte jen to, co sníte a poklidně spočinete v Pánu? Co je pro Vás, jako brouka, ta pohodová varianta?
Pro mě jako pro brouka je nejlepší na Šumavě nic nekácet, aby mi v klidu vyrostli potomci a mohli nakazit stromy v celém okolí.
richard frgelec, 11. srpna 2011 • 13:54
a co tak takto. vsetko vyrubat nastavat hotely a vybetonovat parkoviska. a kazdych cca 200m by bol velky kos s drevom pre korovcov korovec spokojny, developer spokojny. co vy nato? ps trochu som pozabudol na ludi ale zase na ludi sa v nasi krajinach aj tak kasle pekny den a nech vam chuti smriecok ;o)
Já si právě myslím, že na lidi by se nemělo zapomínat - ani v tom kůrovcovém sporu.
Jiří Vaněk, 11. srpna 2011 • 13:53
Náš president se enviromentalistů bojí víc než islámských teroristů, ekologičtí aktivisté jsou běžně označováni jako ekoteroristé, diskuzní fóra se jen hemží nejrůznějšími návrhy, jak s nimi zatočit a jednotlivci z řad ultrapravice už to zkouší i méně virtuálně. Pan ředitel Stráský považuje přírodu za nepřítele a tvrdí, že je s ní nutné bojovat. Při svých toulkách přírodou se s ní snažím, jak se někdy říká, "splynout". Ekologický aktivismus považuji za užitečný. Čeho se tedy teď mám bát více, boje s přírodou nebo boje s ekoterorismem.
To je strašně filosofická otázka, já mohu odpívat ohledně momentální situace kolem kůrovcové blokády, ne na otázky o vyšším smyslu!
Frolec, 11. srpna 2011 • 13:52
Proc bych se mel ptat JXD na problematiku, ktere nerozumi a nemuze rozumet ? Kdyz se zeptam sve babicky, vyjde to nastejno....
Pokud babička připravovala článek o kůrovci stejně důkladně jako já, ví toho o něm stejně jako já, tak se jí klidně můžete ptát!
Martin, 11. srpna 2011 • 13:52
Dobrý den. Co ví J.X.D. o kácení na Šumavě? To je spíš téma pro odborníky na danou problematiku, ne? Ale pokud je to rozhovor na téma "Co si myslí J.X.D. o kůrovci", tak pak se samozřejmě ptám: co si o něm J.X.D. myslí? :-)
Vcelku nic, pro mě je kůrovec pracovní, ne osobní téma, a tak si k němu osobní vztah nepěstuji.
Pavel, 11. srpna 2011 • 13:51
Jiří, opravdu si myslíte, že k posouzení situace na Šumavě stačí to, že jste "od celé dětství a pubertu sbíral různé brouky?" Nebylo by v této situaci vhodnější dělat novinařinu a ne šaška a popsat problém z více stran (odborných, ne politických) a pak to podrobit brilantní a vtipné analýze? To, že si na kůrovci a Šumavě dělají reklamu představitelé politických stran, kteří tomu většinou nerozumí, je pochopitelné, ale u Vás mi to nějak nesedí.. A jestli tato akce vyjadřuje váš ucelený názor na věc, tak radši pište o něčem jiném. S pozdravem Pavel
To, že jsem sbíral brouky, je vtip - i když je to shodou okolností pravda, nemá to s tématem kůrovce nic společného. Ve své analýze problému vycházím z týdenního studia dostupných materiálů o problémů od všech účastníků sporu.
panna, 11. srpna 2011 • 13:50
Dobrý den, nevím zda kácet či nekácet. O tom ať rozhodují lesní inženýři. Ale tady po pádu, no abych to nepřehnal, po umírnění komunistického režimu se najednou vynořilo na vše tolik "odborníků", že skuteční odborníci maj malou šanci něco prosadit! Takž já opravdu nevím zda kácet či ne a nechám to na lesácích.
Ano, i já si myslím, že lesáci ze Šumavy jsou ve věci kácení kompetentnější - mnohem kompetentnější než ekologické z Prahy.
Pavel Kostka, 11. srpna 2011 • 13:49
Dobry den, neprijde vam, ze jde ve skutecnosti o drevo a protoze se odpor dal dost ocekavat, bylo treba sehrat tuto "ideologickou" komedii pro zlomeni odporu? Nyni se jiz muze kacet bez povoleni kdekoliv, protoze verejnost (ci alespon jeji cast) chce zistne Sumavu zelenou a Sprava sumavskeho narodniho parku hlasi, ze boj s ekoteroristy byl uspesne "vyhran". Dekuji za odpoved.
Myslím si, že o dřevo fakt nejde, jde především o potřebu ekologictů se zviditelnit.
David Girsa, 11. srpna 2011 • 13:49
Dobry den. Nejsem odbornik, ale zda se mi, ze pokud se omezime na hola fakta, tak na argumentech odpurcu kaceni neco je: les sice bude sezran, avsak pahyly a cast podrostu zustanou, omezi se vetrna i vodni eroze a tak na relativne chranenem uzemi vyroste novy podrost a nasledne stromy a novy les. Toto je jasne videt v bavorske casti Sumavy. Naproti tomu paseka podobne moznosti neposkytuje a novy les roste od nuly. Potizi je, ze vyletnuvsi kurovec "ekologicky" znici i dosud zdravy les, ktery by drevorubec s pilou usetril. Spor se mi jevi jako neresitelny, obe cesty se obecne zdaji byt zivotaschopne. Tak jak to tedy vlastne je?
Obě strany mají svou pravdu. Ekologové v tom, že by jistě bylo z vědeckého hlediska zajímavé tam nechat přírodu dělat, co umí - bez ohledu na okolí. Lesáci v tom, že méně chráněné oblasti Šumavy je záhodno zachránit před kůrovcovou kalamitou a sežráním. Já fandím lesákům, protože si nemyslím, že by bylo rozumné ve jménu biologického experimentu nechat sežrat většinu Šumavy,
Bednář, 11. srpna 2011 • 13:40
Dobrý den p. Doležale .Mě nejvíc v celé kauze zajímá proč se prostě nevysazují smíšené porosty lesů které nejsou tak náchylné. Děkuji za odpověď
V lokalitě Na ztraceném u Ptačího potoka nevysadili smíšený les proto, že tam někdy po roce 1870 a později sázeli les hospodářský, hospodářskou smrkovou monokulturu určenou k pozdějšímu vytěžení
Jiří, 11. srpna 2011 • 13:39
Z jakého důvodu bychom měli přikládat Vašim názorům na šumavskou situaci váhu?
Vůbec nejde o mé názory, ale o data a poznatky, které jsem za týden práce na článku vyčetl z odborných zdrojů - od ekologů, lesáků, správy parku a nezávislých expertů.
Rolf Schwerstein, 11. srpna 2011 • 13:37
Grüss Gott, kolik jste za svůj život zasadil stromů? S pozdravem Rolf Schwerstein
Především: Got se nejmenuje křestním jménem Gruss, ale Karel. Ale k dotazu:Já nesázím stromy, ale konopí!



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama