Pro zimní tréninkový program má Porsche přichystanou celou flotilu „devětsetjedenáctek“. Zimní pneumatiky jsou opatřeny speciálními hřeby, které usnadňují rozjezdy a zatáčení na ledu.

Pro zimní tréninkový program má Porsche přichystanou celou flotilu „devětsetjedenáctek“. Zimní pneumatiky jsou opatřeny speciálními hřeby, které usnadňují rozjezdy a zatáčení na ledu. Zdroj: Porsche

Zimní kurzy se konají každoročně již od roku 1990, v posledních letech v lyžařském středisku Levi za polárním kruhem
Plynule přecházet ze smyku  do smyku je vlastně celkem jednoduché. Jen je potřeba vědět, jak na to, nereagovat zbrkle a dobře načasovat všechny pohyby.
Porsche nabízí pestrý sortiment nejrůznějších doplňků a dárkových předmětů. Malý model instruktorské 911  se ale koupit nedá, ten dostanou jen nejlepší účastníci kurzu Winter Experience.
3
Fotogalerie

Jak zkrotit porsche v drsných podmínkách severu

Na severu Finska vás porsche naučí jezdit na sněhu. Ani přitom nemusíte
být majitelem kultovní 911...

„Gas, gas, you need more gas!“ křičí instruktor do vysílačky, zatímco se kolega za volantem snaží dostat 520koňové 911 Turbo do smyku všech čtyř kol. Když se to po přidání plynu konečně podaří, z vysílačky se ozve: „Yes, bravo, Roman!“ Tato právě zkrocená bestie od Porsche se umí točit ve smyku po obvodu kruhové plochy dlouhé minuty. Jen je potřeba vědět, jak na to, a to vás instruktoři Porsche Winter Experience rádi naučí.
Na skupinu pěti aut s deseti řidiči připadají dva instruktoři, kteří napřed všechno potřebné vysvětlí a potom přes vysílačku neustále připomínají. Cílem je odbourat špatné návyky za volantem a to dokáže jedině intenzívní trénink. Proto se téměř celý den jezdí s „devětsetjedenáctkami“ a řidiči se za volantem pravidelně střídají, aby se navzájem poučili ze svých chyb.

Na vyfrézovaných sněhových pláních a pod odborným dohledem není řízení silných porsche nic nebezpečného, ale lehké to také není. Porsche vás ve Finsku za poplatek zhruba pět tisíc eur naučí ovládat 911 se zadním pohonem nebo varianty Carrera 4S a Turbo, které mají 4x4. Tyto dvě koncepce vyžadují značně rozdílný styl řízení, a tak každá z nich představuje náplň jednoho třídenního řidičského kursu. Na speciální akci pro média ovšem pořadatelé připravili názornou ukázku obou najednou.

Zadní pohon je zábavnější, ale také vyžaduje více trpělivosti a citu pro řízení. V zimním programu tuto koncepci reprezentuje 400koňová 911 Carrera S, podobně ale fungují také modely Boxster a Cayman nebo podstatná část produktů značek BMW a Mercedes-Benz. Předčasné přidání plynu roztočí vůz s vypnutým stabilizačním systémem do hodin, proto se mnoho řidičů takzvaných zadokolek bojí. Zbytečně, protože elektronická stabilizace auto do smyku nepustí, na hrátky na hranici ovladatelnosti dojde až tehdy, když řidič tento systém sám deaktivuje.

Pohon všech kol nevyžaduje tak přesnou a rychlou práci s volantem a dovoluje výrazně rychlejší jízdu v zatáčkách. Zároveň je ale to nejdůležitější naopak: když chcete, aby auto zatočilo víc, musíte ostře šlápnout na plyn. Trakce všech kol začne působit proti odstředivým silám, zatímco u zadního pohonu by totéž vyvolalo hodiny a u běžných „předokolek“ by se auto vydalo po tečně ven.

To už jsme u takzvané nedotáčivosti, kdy auto nedokáže kvůli vysoké rychlosti zatočit požadovaným směrem. Ano, tato vlastnost není cizí ani sportovním autům. Instruktoři vědí, jak na to, a odnaučí vás bezmocnému zírání na sněhovou bariéru, do níž by auto mělo brzy narazit. Možných řešení je několik, ale to už je vlastně odborné know-how, které se ve Finsku systematicky trénuje po celé tři dny.

Porsche Winter Experience rozhodně stojí za pozornost jako automobilovými zážitky nabitá alternativa ke klasické zimní dovolené, i když je cena třídenního tréninku přece jen o něco vyšší než ubytování a skipass v Alpách. Kdo dbá dobře míněných rad instruktorů, ten se za volantem opravdu výrazně zlepší a naučí se řídit na sněhu rychleji a bezpečněji. Symbolickou odměnou je pak zmenšené instruktorské porsche, jež může získat jen „nej-
učenlivější“ řidič z každé skupiny.