Vynikající Psí ostrov Wese Andersona: Japonské souostroví, za dvacet let od dnešních dnů. Psí chřipka dosáhla epidemických rozměrů a hrozí, že přeskočí z psích nositelů na člověka. Starosta Kobayashi vyzývá k okamžité karanténě, tedy k vyhoštění a izolaci všech toulavých i domácích psů. Oficiálním dekretem se psí exilovou kolonií stane nedaleký ostrov sloužící zatím jako skládka odpadků. Stává se z něj Psí ostrov.

Vynikající Psí ostrov Wese Andersona: Japonské souostroví, za dvacet let od dnešních dnů. Psí chřipka dosáhla epidemických rozměrů a hrozí, že přeskočí z psích nositelů na člověka. Starosta Kobayashi vyzývá k okamžité karanténě, tedy k vyhoštění a izolaci všech toulavých i domácích psů. Oficiálním dekretem se psí exilovou kolonií stane nedaleký ostrov sloužící zatím jako skládka odpadků. Stává se z něj Psí ostrov. Zdroj: Anifilm

Krátkometrážní nizozemský animák Němí. V zemi, kde žijí lidé bez úst, spustí jedna nehoda řetězec zajímavých situací. Když lidé zjistí, o co všechno přicházejí, neváhají si ústa opatřit třeba i drastickým způsobem. Humorný snímek je založen na sledu gagů a překvapivých situací a jako jeden z mála zastupuje v soutěži 3D počítačovou animaci.
Hello Bambi. Sedm plačících chlapců sleduje Sněhurku ve skleněné rakvi, jak ji odváží tendrová lokomotiva Tomáš. Vstupujeme do Sněhurčina podvědomí plného symbolů. V masce Darth Vadera telekineticky hýbe jablkem, stejně jako později řídí automobil. Vlak uhání přes prales mochomůrek a prochází magickým zrcadlem. Za ním se pase Bambi... Fayaz Jafri vypráví postmoderní příběh umírající Sněhurky.
Kanadský čtrnáctiminutový snímek Ryan, režírovaný Chrisem Landrethem, je animovanou poctou kanadskému animátorovi Ryanu Larkinovi. Před třiceti lety vytvořil Ryan v Kanadské národní filmové komisi jedny z nejuznávanějších animovaných filmů své doby. Dnes žije z podpory a žebrá o drobné v centru Montrealu. Jak se umělecký génius dostal na takovou cestu?
Vizuál Anifilmu 2018
5
Fotogalerie

Už zítra: Anifilm představí v Třeboni výlov toho nejlepšího z animovaného filmu

Ve dnech 1.–6. května ožije historické město Třeboň mezinárodním festivalem animovaných filmů Anifest. Připraveny jsou stovky projekcí včetně veřejných promítání na náměstí.

Když před lety začínala v Třeboni tradice mezinárodního festivalu animovaného filmu Anifilm, byla to docela skromná akce pro užší okruh fanoušků animace a zbytek míst v sálech obsazovali obyvatelé Třeboně. Dnes už festival získal status respektované přehlídky, kterou nezničilo ani krátkodobé rozštěpení na dva různé festivaly v letech 2009–2013. Zároveň jsme svědky toho, že pod pojmem animovaný film se ukrývá stále více různých produktů. Ten letošní má například jako jedno z hlavních témat 3D animaci, která před patnácti lety ještě tolik zastoupena nebyla a byla považována spíše za okrajový luxus. Přibyly i další kategorie, například seriálová tvorba pro televizi, reklamy, videoklipy či třeba experimentální, abstraktní krátké filmy, které si uchvátily kategorii samu pro sebe, protože je těžké srovnávat je s čímkoliv jiným. Stále větší prostor získávají animace počítačových her, stojící jednou nohou ve sféře filmu.

S Lajkou na Psím ostrově

Přes takové množství forem si animovaný film zachovává svébytnou poetiku, která je všechny propojuje. Jde především o výrazný výtvarný rukopis tvůrce, o mezinárodní srozumitelnost, určitou auru kutilství a rozmlženou hranici mezi tvorbou pro dospělé a pro děti.

Jedním z hlavních lákadel letošního ročníku je celovečerní loutkový snímek Wese AndersonaPsí ostrov. Vypráví o opuštěném ostrově osídleném psy, kteří sem byli vysláni do karantény. Za nimi sem přijíždí chlapec Atari, jenž pátrá po svém čtyřnohém kamarádovi.

Na podobném principu je založen příběh snímku Aurela Klimta Lajka, který se letos jako český zástupce utká o cenu festivalu za nejlepší celovečerní film. V této soutěžní kategorii však bude mít několik zdatných soupeřů, například dnes již legendární počin S láskou Vincent, který vznikl náročnou animací obrazů Vincenta Van Gogha. Nejedná se ovšem o nudnou autobiografii, ale o drama s kriminální zápletkou, které využívá prvků malířova života. Režisérka snímku Dorota Kobiela bude jedním z hostů festivalu a bude hovořit o výrobě filmu založeného na metodě rotoskopie.

Zombíci i PC hry 

Zábavnou podívanou ze soutěžních filmů slibuje francouzské Zombilénium o návštěvě zábavního parku, v němž vystupují skutečné ochočené zombie, ovšem pod úsměvným povrchem je schovaná závažnější výpověď o situaci na pracovním trhu (nejen) ve Francii. Ozvěny válečného konfliktu najdeme v íránském filmu Vyloučeni z nebe, v němž děti pátrají po superhrdinovi, který by mohl být jejich ochráncem.

Kromě filmů budou v rámci festivalu soutěžit také nezávislé (produkčně malé) počítačové hry. Barvy České republiky budou hájit Chuchel od Jaromíra Plachého, Mashinky Jana Zeleného a lehce výchovná Hravouka Terezy Vostradovské.

Co natočil otec Krtečka za socialismu?

Mimo soutěž mohou návštěvníci vidět například celovečerní dokumenty o Jiřím Brdečkovi a Hermíně Týrlové, nedávno uvedené filmy z kin jako Pračlověk, Hmyz či Paddington 2 nebo přehlídku opomenutých autorek české animace. V rámci retrospektivy věnované stoletému výročí založení republiky bude ke zhlédnutí například taková raritka jako raný film Zdeňka Milera Brigáda, který spojuje výtvarný rukopis budoucího tvůrce Krtečka se socialistickou agitkou.

V průběhu celého festivalu bude k vidění výstava výtvarných děl Milana Caise, jinak hudebníka z kapely Tata Bojs.