Radim Jančura

Radim Jančura Zdroj: Jiří Salik Sláma / Mafra / Profimedia.cz

Očima libertariána: Stát asi zase zdraží dopravu, teď kvůli bývalému bojovníkovi proti dotacím Jančurovi

Podle médií pan Radim Jančura hrozí Flixbusu, že pokud nezdraží, zažaluje ho (MF Dnes: Upravte ceny, nebo se sejdeme u soudu). Proč? Protože tu máme obvyklou pohádku o tom, jak nově příchozí konkurent nižšími cenami určitě ovládne trh a pak coby monopol bude účtovat přemrštěné ceny. (Na konci článku je uvedena reakce společnosti RegioJet).

Jančura, ano, to je ten pán, jehož firma Student Agency před asi deseti lety vstoupila na trh autobusové dopravy s jízdenkami za korunu, novinami zdarma a stevardkami podávajícími kávu. A že bude jezdit bez dotací. Konkurence kvičela, stěžovala si, žalovala…

Dnes je to jinak. Autobusy pana Jančury vidíte skoro všude, přibyly i vlaky. Za korunu už pan Jančura nejezdí, ruší stevardky a vesele sosá stovky milionů na kompenzacích (původně v článku uvedeno "na dotacích" - pozn. red.) z veřejných peněz. Jenže… Objevila se nová konkurence. Z Německa. Nemá autobusy oranžové, ale zelené. A zase nabízí levné jízdenky. A zase konkurence kvičí, stěžuje si, chce žalovat. Tentokrát je tou kvičící konkurencí pro změnu pan Jančura.

Neviditelná ruka trhu je neúprosná. Ve skutečnosti to totiž není jedna neviditelná ruka, ale miliony a miliony viditelných malých ručiček trhu, které představují individuální rozhodnutí zákazníků. Ti si vždy vybírají to, co je pro ně nejvýhodnější. Když se před lety objevily nablýskané žluté autobusy s levným jízdným, začali jezdit s nimi, a vzkázali tak tradičním dopravcům, aby si své otřískané karosy a drahé jízdné strčili za klobouk. Když se teď objevil Flixbus a nabízí něco lepšího, nežli spokojeně chrochtající firmy pana Jančury, které teď pobírají stejné kompenzace za slevy (původně v článku uvedeno "dotace" - pozn. red.) jako jiní dopravci...

Trh je totiž dlouhodobě dobrý pro zákazníky. Vždycky. Strach z možného monopolu, který předražuje své zboží či služby, je zbytečný, vždycky se najde alternativa. Na každé prase se někde vaří voda.

Tedy… Pokud nezasáhne stát. Jediný monopol, který je nebezpečný, je ten, který garantuje stát. Licencemi, regulacemi, dotacemi, bariérami pro vstup do odvětví. Nebo třeba tím, že soudně přikáže zvýšit ceny. Nebylo by to poprvé, kdy donutil firmu prodávat dráž, než by chtěla. V neprospěch zákazníků.

Autor je zakladatelem Libertariánského institutu.


Reakce společnosti RegioJet na zveřejněnou glosu

RegioJet v žádném případě neočekává od státu, že nařídí jakékoli zvyšování cen. To se státu netýká a celá myšlenka je nesmysl. RegioJet chce, aby nezávislý soud ověřil, zda Flixbus, coby evropský dominant svými podnákladovými cenami nelikviduje konkurenci tak, jak to udělal jinde. Aby posoudil, zda je v pořádku, že 7 měsíců po vstupu na trh cíleně dotuje své ceny, tak, že nepokrývají ani 60 % nákladů. Nemáme žádný problém s konkurencí ani s tím, když na začátku nabízí akční ceny, aby ji zákazníci vyzkoušeli. Ale po 7 měsících již nejde o marketing, ale snahu vytlačit další dopravce na trhu a nakonec poškodit zejména zákazníka.

Je to stejné, jako by na vesnici vedle sebe byly dvě hospody a jedna z nich se místo toho, že občas nabídne pivo a řízek za 50 Kč jako marketing, rozhodla díky bohatým vlastníkům zlikvidovat druhou hospodu, tak že bude tuto cenu dumpovat dlouhodobě. Druhá hospoda bude muset po čase zavřít a nový monopol pak zákazníkům zdraží na dvojnásobek. A stejné riziko je v případě Flixbusu. Evropský dominant takto nejprve „přebarví ČR“ na zeleno a pak zvedne ceny na dvojnásobek. 

RegioJet nečerpá žádné dotace od státu. Na všechny aktivity si vždy musel vydělat ze své činnosti a tím, že dokázal zákazníky oslovit férovou cenou a kvalitními službami. A to by měla být podstata konkurenčního fungování.