První číslo polské verze časopisu Vogue se stalo terčem mnoha vtipů.

První číslo polské verze časopisu Vogue se stalo terčem mnoha vtipů. Zdroj: Facebook

První číslo polské verze časopisu Vogue se stalo terčem mnoha vtipů.
První číslo polské verze časopisu Vogue se stalo terčem mnoha vtipů.
První číslo polské verze časopisu Vogue se stalo terčem mnoha vtipů.
První číslo polské verze časopisu Vogue se stalo terčem mnoha vtipů.
První číslo polské verze časopisu Vogue se stalo terčem mnoha vtipů.
9
Fotogalerie

V Polsku vyšlo první číslo časopisu Vogue. Kontroverzní obálka spustila lavinu parodií

V Polsku začala vycházet mutace prestižního módního časopisu Vogue. První číslo se na stáncích objevilo v sto šedesátitisícovém nákladu. Čtyřicetimiliónová země se tak stala třiadvacátým státem, kde Vogue vychází. Už před uvedením na trh vzbudil časopis mezi Poláky bouřlivou diskuzi ohledně výběru titulní fotografie. Jsou na ní zachyceny polské supermodelky Malgosia Bela a Anja Rubik. Co je špatně?

Nový šéfredaktor polského Vogue Filip Niedenthall médiím sdělil, že se první číslo zaměří na všechno lokální. „První číslo bude svým charakterem velmi polské, plné polských symbolů, moderní a zároveň bude klást důraz na polské dějiny.“

A právě kvůli této citaci mají Poláci při pohledu na titulní stránku pocit, že se chápáním polských tradic a kultury s Niedenthallem tak nějak míjejí. Modelky jsou zachyceny před varšavským Palácem kultury, typickou monumentální stavbou socialistického realismu dokončenou v roce 1955. Celá scéna působí ponuře. Ženy na sobě mají pouze černou, opírají se o kapotu černého historického vozidla, v pozadí sněží.

Předmětem posměšků je také postoj modelek. Široké rozkročení a strnulý pohled začaly v zápětí parodovat tisíce Poláků. Hojně se k obálce vyjadřují i na sociálních sítích. Sara Baranowska tak na Facebooku například napsala: „Polsko je ve vašich očích stejně šedé a smutné jako varšavský smog. Opravdu skvělá reklama naší země v zahraničí. Z celého čísla čpí hloupost a beznaděj.“

Ačkoliv je tak snímek možné zařadit mezi špičkové módní fotografie, nezdá se, že by byl vhodný pro obálku a ještě k tomu prvního čísla, na které se vždy upíná velká pozornost. Netřeba ale lomit rukama. Parodiemi nešťastné fotografie posílají Poláci do světa daleko pozitivnější zprávu, a to že mají skvělý smysl pro humor.

Podívejte se na nejvtipnější parodie ve fotogalerii. Poláci na nich narážejí na problematiku extrémně znečištěného ovzduší, na Palác kultury umisťují jméno polského potravinového řetězce Biedronka nebo pózují před dalšími „skvosty“ sovětské architektury. Podivejte se do galerie: