Cedule zákaz vstupu na přejezdu, kde zahynul německý brankář Robert Enke

Cedule zákaz vstupu na přejezdu, kde zahynul německý brankář Robert Enke Zdroj: ČTK/AP

Budou moci obce zakázat darebákům pobyt na svém území? Zákaz se možná vrátí do českého přestupkového práva

Přestupkové právo se někdy nazývá jako „malé trestní právo“. Od července minulého roku máme nový moderní přestupkový zákon. Jedna z věcí, která se změnila, je, že obce a města již nemohou přestupníkům ukládat zákaz pobytu v obci.

Tato skutečnost se nelíbila a nelíbí některým starostům a radním, kteří by se rádi zbavili „obtížného přestupnického hmyzu“ z území svých obcí.

Hozenou rukavici před pár dny zvednul Senát PČR, resp. někteří senátoři, kteří mají většinou předchozí hojné zkušenosti z komunální politiky.

In media res: naše horní komora patrně podpoří obnovení práva obcí a měst opět trestat například notorické narušitele veřejného pořádku zákazem pobytu u nich v obci. Tedy jak tomu bylo do 30. 6. 2017.

Zatímco v senátním ústavně-právní výboru skončilo hlasování remízou, citovaný výbor se nedokázal ve finále shodnout na kladném ani odmítavém doporučení, tak prestižní výbor pro veřejnou správu doporučil návrh senátorské novely schválit, proto se očekává, že projde i plénem našeho moudrého Senátu.

Trvalý pobyt

Na první pohled vypadá tato senátní snaha rozumně a lákavě. Nicméně má několik vad.

Za prvé není možné zakázat pobyt v obci osobě, která v ní má trvalý pobyt, to samozřejmě nešlo ani před červencem minulého roku. Každý z prapodstaty věci musí někde fyzicky pobývat. Teď neřešíme, že je někdo ve vězení, to je přirozeně následek trestně-právní sankce, nikoliv přestupkové, kterou nyní „luštíme“.

Takže zákaz se týkal „jen“ přespolních narušitelů a narušitelek . Většinu přestupků však páchali a páchají osoby domácí, přijíždějících a dojíždějících přestupníků nebylo a není zase tolik. Takže to mnohé neřeší.

Navrhovaný zákaz pobytu by se rovněž netýkal mladistvých pachatelů, tedy osob mezi 15. až 18. rokem věku, tak tomu bylo i za účinnosti minulého zákona.

Dále pak institut zákazu pobytu má v sobě i jeden vážný ústavně-právní zádrhel, správní úřady nemohou omezovat ústavní právo na svobodu pohybu, může tak činit jen nezávislý soud. Ergo kladívko, to byl také důvod proč se vloni ze zákona tento institut vypustil.

Závěr

Podtrženo a sečteno – návrat zákazu pobytu do přestupkového práva sice vypadá hezky – bojujeme s darebáky, nicméně reálně nic moc efektivně neřeší. Proto mám za to, že by měl být ponechán pouze v hájemství práva trestního, a nevracet ho do mantinelů malého trestního práva, tedy citovaného práva přestupkového. Nota bene ani v minulých letech, když byl součástí našeho správního práva trestního, se moc v praxi nepoužíval