Nikita Chruščov opatrně ochutnává "imperialistický" nápoj.

Nikita Chruščov opatrně ochutnává "imperialistický" nápoj. Zdroj: Library of Congress

Studená válka, jak ji neznáte: Sovětský svaz platil za Pepsi torpédoborci a ponorkami

Pod pojmem studená válka si většina lidí představí svět na pokraji jaderné katastrofy, kterou na poslední chvíli zažehnala horká linka mezi Johnem F. Kennedym a Nikitou Chruščovem, Evropu rozdělenou neprodyšnou železnou oponou nebo masáž propagandy, vykreslující toho druhého v těch nejdivočejších barvách. Málokdy se však například zdůrazňuje rušná obchodní výměna, která mezi bloky probíhala po celá desetiletí.

Do této skupiny méně známých faktů patří i příběh dlouhé obchodní spolupráce americké firmy Pepsi se Sovětským svazem, který započal na americké výstavě v Moskvě v roce 1959. Skončil po rozpadu Sovětského svazu a s prolomením exportního monopolu firmou Coca-Colou.

V navázání oboustranně výhodného vztahu došlo v areálu americké výstavy v moskevském parku Sokolniki, kterou Spojené státy uspořádaly jako odpověď na sovětskou výstavu v New Yorku. Účastnil se jí osobně také budoucí prezident Richard Nixon, který v té době zastával pozici viceprezidenta v administrativě Dwighta Eisenhowera.

Auta, módu, umění nebo model amerického domu doplňovaly sponzorované stánky Disney, IBM nebo Pepsi. Během předchozí noci pak na americkém velvyslanectví požádal Richarda Nixona ředitel mezinárodní divize Pepsi Donald Kendall, aby se pokusil dostat kelímek s limonádou do ruky prvního tajemníka. Podařilo se. Fotografové zachytili Chruščova, jak Pepsi opatrně ochutnává. Nixon se směje v pozadí a Kendall vedle nich plní další kelímek.

Pepsi během výstavy ochutnaly tisíce Rusů. Chruščovův syn později vzpomínal, že vůně nápoje většině poprvé připomínala pach vosku na boty. Na velký obchod bylo nicméně na konci 50. let spolehlivě zaděláno. V roce 1972 se Donaldu Kendallovi podařilo vyšachovat ze hry Coca-Colu. Do Sovětského svazu se začal ve velkém vyvážet kolový sirup, který se zpracovával až na místě.

Jediný problém spočíval v placení. Rubly byly za hranicemi Sovětského svazu bezcenné, zákon navíc zakazoval je vyvážet. Strany se proto dohodly na výměnném obchodu. Výměnou za kolový sirup posílal Sovětský svaz do Ameriky vodku. V 70. letech se pak v Sovětském svazu ročně vypilo až miliarda skleniček Pepsi.

Vodku nahradila na začátku 80. let vojenská plavidla poté, co Spojené státy uvalily kvůli sovětsko-afghánské válce na zemi embargo. Pepsi se stala prostředníkem v prodeji sedmnácti starších ponorek, tří bitevních lodí včetně jedné fregaty a jednoho křižníku, jednoho torpédoborce a několika tankerů, které nakonec skončily v Norsku.

Donald Kendall na konci 80. let dokonce vtipkoval s prezidentem Bushem st. o tom, že Pepsi odzbrojuje Sovětský svaz rychleji než americká vláda. Konec výhodných obchodů však přišel s rozpadem Sovětského svazu.

Svůj byznys se společnost v 90. letech snažila zachránit vysláním obří reklamy na Pepsi na mezinárodní vesmírnou stanici Mir a zaplacení legendárních billboardů na Puškinově náměstí v Moskvě. Prodeje Coca-Coly však relativně rychle převýšily prodeje Pepsi. Rusko přesto zůstává pro mezinárodní společnost největším trhem po Spojených státech.