„Sexualita je velmi důležitá část lidského života. A pro společnost i pro jednotlivce je podstatné porozumět vývoji a projevům naší sexuální orientace,“ říká vedoucí autor studie Alan Sanders, který pracuje v NorthShore Research Institutu v americkém Chicagu. Zdroj: profimedia.cz

Američtí vědci při kontroverzní studii objevili homosexuální geny

Vědci objevili při zatím největší publikované studii geny spojené s homosexualitou. Jejich práce hledala genetické předpoklady pro sexuální orientaci. Studie porovnávala genom 1077 homosexuálních a 1231 heterosexuálních mužů. Zjistilo se, že se DNA homosexuálů a heterosexuálů lišila na genech SLITRK5 a SLITRK6. Informoval o tom ve čtvrtek prestižní vědecký časopis Nature.

SLITRK5 a SLITRK6 je gen ovlivňující vývoj mozku včetně hypothalamu, který produkuje hormony určující sexuální pud. Předešlé studie ukázaly, že některé jeho části mají homosexuálové až o 34 procent větší.

„Sexualita je velmi důležitá část lidského života. A pro společnost i pro jednotlivce je podstatné porozumět vývoji a projevům naší sexuální orientace,“ říká vedoucí autor studie Alan Sanders, který pracuje v NorthShore Research Institutu v americkém Chicagu.

„Cílem studie bylo hledat genetické predispozice pro sexuální orientaci mužů, a tak prohloubit naši znalost biologických mechanismů, které podmiňují sexuální orientaci,“ tvrdí doktor Sanders. Studie ale ihned vzbudila velkou vlnu kritiky. Nejčastější se jako faktická připomínka uvádí, že sdílené geny mezi homosexuály neurčují přímo jejich orientaci, ale pouze naznačují některé podobné vlastnosti lidí s homosexuální orientací.

Podle některých vědců, které citoval britský deník The Telegraph, je studie dokonce zcela zbytečná, protože sexualita je kromě genů určena mnoha jinými faktory včetně prostředí, v jakém člověk žije a také jeho životními zkušenostmi.