Hra o trůny meets jazz.

Hra o trůny meets jazz. Zdroj: YouTube

Jillian Aversa.
Stráž Buckinghamského paláce.
Lindsey Stirling.
North Cape.
I disketové mechaniky fungují jako hudební nástroj.
8
Fotogalerie

Impozantní znělka Hry o trůny. Co z ní udělat metal, jazz nebo western?

Každý týden poutá epická skladba Ramina Djawadiho milióny diváků Hry o trůny, spousty lidí si z jeho díla udělaly vyzvánění na mobilu a bůh ví, kde všude je ještě slyšet. Až se to může oposlouchat. Pro tyto případy nabízíme patnáct alternativních aranží, vtipných i nápaditých.

Snad na každou významnější písničku se najde nějaká předělávka do metalu, a jelikož metalisti hojně ujíždějí na fantasy, metalových coverů Hry o trůny najdete mraky. Vyčnívá například Charlie Parra del Riego, jenž ji dovedně spojil ještě s Piráty z Karibiku a videohrou Skyrim.

Geekovská zpěvačka Jillian Aversa si zase přidala text v umělém jazyce dothračtině, a prý je to zpověď khaleesi Daenerys. Rozumět budou jen opravdoví fajnšmekři, ale v popisu videa dodává i překlad do angličtiny. Něco o spoustě krvavých měsíců a jejím slunci a hvězdách. Jen je pitomé, když se někdo snaží vypadat jako matka draků, sežene si patřičné šaty a paruku, jenže má úplně jiný obličej…

Podobně se na takové geekoviny specializuje (a o něco líp v převleku za khaleesi vypadá) houslistka Lindsey Stirlingová, která spojila síly se zpěvákem Peterem Hollensem.

Ještě lepší kostýmy má ve svém klipu Luc Arbogast. Ten zabodoval ve francouzské verzi reality show The Voice (u nás Hlas Československa), kde předvedl svůj středověký repertoár. Mimochodem, jeho hlas je i to, co zní jako zpěvačky. A kromě toho na středověké nástroje sám hraje.

Hezky do fantasy prostředí zapadají i dudy. Totiž odhalená poprsí jsou ve Hře o trůny standardem, ale teď mám na mysli dudy jako nástroj. Akorát kozu nahradil drak.

Atmosféru dobře vychytává i italský orchestr keltských harf. Klip natáčeli v kryptě kostela San Carpoforo ze čtvrtého století.

Dech turistům u Buckinghamského paláce vyrazila královská stráž, která tradičně do repertoáru řadí i populární melodie. A třebaže ji nehraje nijak často, s aranží si docela dali práci.

Výtečnou vokální a cappella verzi předvádí polský kvintet North Cape. A vyhráli si i s videem – pět chlapíků u táboráku a potácející se zasněženým lesem sice nezní jako kdovíjaký nápad, ale postprodukce tomu hodně přidává.

Ultimátní geekovina hodná Teorie velkého třesku je zahrát znělku na disketové mechaniky. Ono nechutné bzučení a škrundání lze totiž naprogramovat na konkrétní rychlost (frekvenci) a tedy přesně ovládat výšku i délku tónů.

Jednoduchý klíč k chápání postav nabízí The Gregory Brothers, a přidávají nevídaný nástroj: naběračky, šlehač a další kuchyňskou výbavu.

Pokud byste si chtěli Hru o trůny zahrát na klavír, inspirujte se u Jarroda Radniche.

Nejgeniálnější je ale nápad zaranžovat skladbu jako western. Osamělý šerif na prérii, pískání, prostě romantika jak od Morriconeho. A dobře funguje i převod do čtyřčtvrťového rytmu.

Stejně obdivuhodný žánrový přerod podnikla kapela Swamp Donkeys, která hudbu vrátila o necelé století do éry raného neworleanského jazzu či dixielandu.

Další jazzovou verzi nabízí uskupení Postmodern Jukebox, které nědělá nic jiného, než převádí moderní pecky do hávů old school. Místo smyčců nasadilo tklivý saxofon a je to paráda, i když předlohu neznáte (je-li to ještě možné).

A i do hip hopu se hodí, jak ukazují Dominik Omega and The Arcitype. Ani text není vůbec špatný.