Samer Shehadeh

Samer Shehadeh Zdroj: youtube.com

Významný český muslim je v zajetí paranoidního světa spikleneckých teorií

Jedním z velkých problémů dnešních muslimských komunit v Evropě je masové šíření konspiračních teorií o tom, že za problémy muslimského světa může Západ. Mnozí muslimové věří, že režimy v muslimských zemích jsou jen loutky Západu a tato konspirace jim slouží jako omluva islámského terorismu, neboť podle jejich výkladu terorismu se k němu uchylují jen zoufalí muslimové, kteří situaci již psychicky nevydrželi a terorismem trestají Západ za to, co údajně dělá v muslimských zemích.

Víra v konspirační teorie je důležitou součástí muslimské společnosti. Velice přesně tento stav popisuje Irena Blehová v dizertační práci VŠE „Úloha kultury v zahraniční politice zemí Rady pro spolupráci v Zálivu“ (2001). Píše:

„Konspirační teorie vyřazují z arabského a íránského veřejného života umírněnost. Neustálé obviňování z úkladů a spiknutí v politické oblasti vede mezi veřejností k růstu strachu z těch „druhých” – křesťanů a židů. Obavy a nejistota pak vytváří vhodné podmínky pro manipulaci. Přítomnost konspiračních teorií v životě společnosti Středního východu dává odpovědi na mnoho otázek. Je neoddělitelnou součástí specifického společenského prostředí.“

Je možné, že dopad konspiračního myšlení mnoha muslimů je i jednou z překážek na cestě k reformě islámu a soužití muslimů s Evropany.

Jako příklad reálného konspiračního myšlení může aktuálně sloužit prohlášení českého muslimského duchovního Samera Shehadeha. Ten jako jeden z prvních českých muslimských duchovních zveřejnil videoposelství k teroristickým útokům z Bruselu a bohužel má člověk opět divnou chuť v ústech a neví, co si má myslet. Podle něj totiž za teroristické útoky v Bruselu mohou USA a evropské země.

Nejprve začíná umírněně a smířlivě, odmítá násilí a teroristické útoky. Jak dále říká, cílem jeho poselství není vyjádřit soustrast obětem, ale vyjasnit, v čem je celý problém a příčina, proč k teroru dochází.

Podle  Shehadeha není problém v islámu, muslimech nebo imigrantech sem přicházejících. Příčinou terorismu v Evropě je podle něj podpora západních zemí diktaturám v muslimském světě.

Shehadeh mezi takové režimy řadí například demokraticky zvolenou vládu v Iráku, kterou obviňuje z etnických čistek a masových vražd na iráckém území obydleném sunnitskými muslimy.

Podle Shehadeha se současná irácká vláda chová k muslimům hůře, než se choval Hitler k židům. Shehadeh také obviňuje Západ z podpory syrského prezidenta Asada, který prý může beztrestně masakrovat Syřany jen s podporou Západu. Právě kvůli tomu prý vznikla skupina extremistů zvaná Islámský stát.

V závěru poselství Shehadeh vyzývá, aby západní země přestaly podporovat režimy, jako je Sýrie či Irák. NATO má přestat „strkat nos do věcí, do kterých mu nic není“, říká Shehadeh, neboť pak nebudou vznikat ani muslimské extremistické organizace.

Shehadeh je tedy klasickou ukázkou člověka, který nevnímá fakta a realitu, ale žije ve svém vlastním světě tvořeném konspirací o zlých Američanech a Evropanech a vidí příčinu všech problémů muslimů v úkladech Západu. Toto schizofrenií vidění světa ovšem dále přenáší na české muslimy a je otázkou, jaký to bude mít dopad.

V situaci, kdy Shehadeh není jen řadový muslim, ale jeden z mála českých muslimů honosících se označením „znalec islámu“, je jen otázkou, na kolik muslimů, hlavně těch mladších, může mít vliv hlásání jeho myšlenek. Jistým varováním by mělo být, že právě z okruhu takových naštvaných muslimů, vinících z odpovědnosti za problémy muslimského světa Západ, se rodí mnozí islámští teroristé a extremisté.

Kdo je Samer Shehadeh?

Narodil se palestinským rodičům, ale dětství prožil v České republice, kde vystudoval i střední školu, oženil se s Češkou a odjel do Saudské Arábie studovat islám ve wahabistické interpretaci.

V Saudské Arábii studoval v Medině – v srdci wahabismu a druhém nejposvátnějším městě islámu. Poté se vrátil zpět do České republiky a působil zde jako muslimský duchovní pražské mešity a místopředseda Muslimské obce v Praze. Z obou funkcí odstoupil po medializaci jeho kontroverzních výroků. Dnes působí mezi českými muslimy jako duchovní na volné noze.

V červenci 2005 v rozhovoru pro Lidové noviny například uvedl, že nemůže odsoudit útok na newyorská dvojčata.

„Nejsem schopen ten útok jednoznačně odsoudit. Ale nerad bych zacházel do detailů,“ řekl k tomu tehdy. „Dokážu pochopit, jakým způsobem uvažovali. Jde o to, že Spojené státy s podporou Británie i ostatních zemí bojují proti muslimům ve světě,“ řekl Lidovým novinám o muslimských teroristech, kteří útočili v Londýně v roce 2005.

Ve stejném rozhovoru obhajoval sebevražedné útoky na izraelské civilisty: „Izraelské civilní obyvatelstvo neexistuje. Veškeré izraelské obyvatelstvo jsou vojáci... Útoky Palestinců v Izraeli jsou ospravedlnitelné, neboť Izraelci vzali Palestincům území, napadli je, vyvražďují palestinské obyvatelstvo.“

V úvodu pátečního kázání z 22. října 2010 označil ty, kteří dodržují české zákony, které jsou v rozporu s islamistickou interpreatcí muslimského práva, za odpadlíky od islámu:

„Bratři a sestry v islámu, Alláh říká ve významu: ‚Tento Korán uvádí k nejlepší z cest.‘ (17/9). Jednou z věcí, kterou Korán objasňuje, je to, že každý, kdo následuje jiný zákoník než ten, se kterým přišel prorok Muhammad (sAs), je nevděčník a odpadlík od víry.“

Jako člen vedení Muslimské obce v Praze prohlásil Samer Shehadeh náboženský výnos (fatwu), že „Islám zakazuje výstavbu kostelů, synagog a jiných neislámských chrámů a modliteben v islámských zemích“.