Modré stíny

Modré stíny Zdroj: Česká televize

Modré stíny
Modré stíny
Modré stíny
3
Fotogalerie

Modré stíny útočí: Jak Česká televize překvapila sama sebe

Jako by nudná a zaškatulkovaná seriálová tvorba České televize překvapila sama sebe. Modrými stíny se jí alespoň částečně podařilo přiblížit k produkci HBO, u nás zatím nedostižné.

Pilotní díl zatím tak přímo neútočí na prohnilé politické struktury jako v případě Mamonu, ale co nebylo, přijde. Přímo k tomu vybízí zápletka s prohnaným lobbujícím kvestorem, který se chystá nastoupit na post náměstka ministra vnitra, toho ministra, s nímž v Olomouci krátce po revoluci pekl kšefty.

Syrová, až ulítlá kamera Martina Douby, často s přepáleným světlem, sice občas poleká klasické seriálové publikum přivyklé na dlouhé nudné záběry, ale o to přece jde! Modré stíny jsou znepokojujícím příběhem o propojenosti byznysu s politickou mocí.

Ostatně sám režisér Viktor Tauš k technice snímání obrazu u nás nezvyklé říká: „Přepálené světlo, že se to někomu nelíbí? Ve svém principu mi šlo o obnažování. V thrilleru, kde napětí vychází ze situace, ve které jsou detektivové konfrontováni s nepřítelem daleko silnějším než oni sami a v důsledku toho je zasažen soukromý život každého z nich, je pro mě daleko napínavější a důležitější vidět všechno natvrdo než s estetikou pracovat tak, jak tomu bývalo v žánrových filmech devadesátých let, kdy se chodilo do naprostého kontrastu a šlo o čistotu a jas obrazu.“

To obsazení je vlastně očekávané, Tauš z předcházející série Detektiv od Nejsvětější trojice převzal všechny hlavní detektivy, tedy Miroslava Krobota, Kláru Melíškovou, Stanislava Majera, Terezu Voříškovou i Davida Novotného, do role hlavního padoucha pak dosadil Martina Hubu. Co však příjemně překvapí, je casting dalších rolí, často osázený neherci: ať už jde o uvěřitelně slizkého šéfa bezpečnostní agentury, kterého si režisér vystřihl sám, stejně autenticky pak třeba působí i jeho kolega Radim Špaček coby vykouřený marihuanový dealer.