Donald Trump

Donald Trump Zdroj: www.donaldjtrump.com

Trump vypustil první videospot a začíná si kupovat reklamu. Dosud se vezl zadarmo

Až doposud se kampaň hubatého miliardáře Donalda Trumpa obešla bez televizních reklam – publicitu si dokázal zajistit zadarmo, samozřejmě svými kontroverzními, nenávistnými či prostě pitomými výroky. K průběžnému vedení v poli republikánských uchazečů mu to dosud stačilo. Ovšem jak začíná jít do tuhého a první primárky se blíží, i Trump si začíná platit prostor v televizi a představil první videospot.

Klip s názvem Great Again ale rozhodně není „opět skvělý“, snad ani pro ty, kteří Trumpa žerou a jeho dosavadní kampaň za skvělou považují. Prachbídně se opakuje, hrozivá hudba upozorňuje napřed na Baracka Obamu a Hillary Clintonovou (a implicitně připomíná jiné Trumpovo heslo, „nepotřebujeme další čtyři roky Obamy“, tedy jeho exministryni Hillary za prezidentku), pak hned ukazuje islamistické teroristy ze San Bernardina.

Nejvíc pozornosti v amerických médiích vzbudily záběry hraniční zdi, při nichž klip připomíná dřívější Trumpův nápad pořádně oplotit jižní hranici a účtenku poslat Mexiku. Server Politifact záhy odhalil, že záběry davů překonávajících hranici nejsou z Mexika, nýbrž ze španělské exklávy Melilla sousedící s Marokem.

Manažer kampaně Corey Lewandowski to stanici NBC News vysvětlil přesně v trumpovském stylu, barvitě a bez skrupulí: „Bez prdele, jasně že to není mexická hranice, ale takhle bude naše země vypadat. Bylo to na tisíc procent schválně.“

Nejsem jako oni

Spotem Trump také ukazuje, že „není jako politici“ – liší se ve formě. Obvykle prezidentský kandidát sedí někde u krbu nebo v jiném intelektuálním prostředí a přímo do kamery oslovuje potenciální voliče. Na to se Trump vykašlal a místo toho použil archívní záběry z mítinku. „Nelíbí se mi posadit se a natočit spot, nemyslím, že tak zachytíte energii, jakou vidíte na našich akcích,“ řekl Washington Postu.

Jinak nové video ničím nepřekvapilo. „Pokud je smyslem těchto spotů získat nové voliče, je rekapitulace měsíce starých sdělení tím nejefektivnějším způsobem?“ ptá se David Graham z magazínu The Atlantic.

Před prvními nominačními kláními v Iowě a New Hampshire (1. a 9. února) tam Trump za vysílací prostor chystá utratit dva miliony dolarů týdně – dosud je tato položka v účetnictví jeho kampaně prakticky nulová. Ale tentokrát to zřejmě nerozhoduje, prezidentský synek Jeb Bush loni v televizích utratil asi 38 milionů – zhruba tolik, kolik ve stejné době před čtyřmi lety dali všichni kandidáti. Přesto si vede bídně a v průzkumech mu patří až páté či šesté místo.