Objev koránu staršího než prorok Mohamed může změnit dějiny islámu

Objev koránu staršího než prorok Mohamed může změnit dějiny islámu Zdroj: d.europe.newsweek.com

LUKÁŠ LHOŤAN: Objev koránu staršího než prorok Mohamed může změnit dějiny islámu

Nedávno nalezený rukopis obsahující části koránu se podle britských vědců může stát velkým problémem pro oficiální islámskou historii. Je totiž možné, že rukopis pochází z doby před narozením zakladatele islámu Mohameda.

Rukopis byl nalezen v archívu univerzity v anglickém městě Birmingham a nejprve vyvolal vlnu zájmu medií, protože vědcům, kteří jej zkoumali, bylo řečeno, že rukopis pochází z doby samotného zakladatele islámu Mohameda. Muslimové byli nadšení, že rukopis potvrzuje autenticitu jejich historie, ale další výzkum již muslimy spíše rozzlobil. Vědci zkoumající rukopis totiž přišli s poznatkem, že může být starší než doba, v níž žil zakladatel islámu Mohamed.

Zběžný rozbor pergamenu sice nejprve poukázal na jeho vznik v době kolem roku 632, a tedy krátce po smrti zakladatele islámu Mohameda, ale pozdější důkladná analýza ukazuje na mnohem dřívější vznik pergamenu, a to na konec 6. a počátek 7. století, a to by byl pro muslimy velký problém. Byť může být pergamen staršího data, než bylo pořízení zápisu na něm, otázkou je, proč by si někdo několik desetiletí schovával tak cenou věc jako nepopsaný pergamen. Také je tu však možnost, že korán byl někým sestaven před Mohamedem a muslimové jej pouze převzali a označili za Mohamedovo dílo.

Podle islámské historie se totiž Mohamed narodil kolem roku 570 n.l. a korán byl dokončen v ústní podobě krátce před jeho smrtí v roce 632 n.l. Pokud by se tedy potvrdilo, že byl nalezen komplet koránu z doby před Mohamedem, byla by zpochybněna celá islámská historie a teologie. Zároveň by se objevila zásadní otázka, kdo je tedy vlastně autorem koránu a odkud doopravdy pochází?

Není to ovšem poprvé, co vědci zpochybnili tvrzení islámské historie a teologie. Například v češtině již před několika roky vyšla kniha bývalého muslima Ibn Warraqa „Proč nejsem muslim?“, v které autor poukazuje na korán jako na kompilát bájí arabské, perské a křesťansko-gnostické kultury.